Marknadsföringsbidrag
Marknadsföringsbidraget fungerar som ett stöd för folkhögskolor som samarbetar och gör gemensamma marknadsföringsaktiviteter, till exempel deltar på utbildningsmässor eller tar fram gemensamt material.
Det är Folkhögskolornas serviceorganisation (FSO) som står bakom bidraget. Vi ser ett stort värde i att folkhögskolorna tillsammans marknadsför folkhögskolan som utbildningsform och webbplatsen folkhögskola.nu. Bidraget finns till för att stärka detta arbete.
Tanken är att bidraget ska täcka en del av kostnaderna för marknadsföringsaktiviteten.
Kriterier för marknadsföringsbidraget
- att minst tre folkhögskolor samarbetar kring en marknadsföringsaktivitet - över kommungränser och huvudmannagränser
- att ni marknadsför folkhögskolan som utbildningsform
- att reklam görs för den gemensamma webbplatsen och varumärket folkhögskola.nu
- att ni riktar er till relevanta målgrupper för folkhögskola.nu
- att aktiviteten rapporteras till FSO.
Bidraget fördelas utifrån förväntad effekt och räckvidd på insatsen samt vilka målgrupper som förväntas nås av den. Vi prioriterar insatser och samarbeten som inte tidigare har fått ta del av marknadsföringsbidraget.
Läs mer om folkhögskola.nus prioriterade målgrupper i Kommunikationsstrategi för folkhögskola.nu (nytt fönster)
Exempel på aktiviteter
Nya och innovativa idéer, koncept och initiativ välkomnas. Här är några exempel på vad som har gjorts tidigare:
- Gemensamma annonskampanjer
- Fysiska träffar eller digitala sändningar riktat mot några av våra prioriterade målgrupper
- Medverkan i digitala eller fysiska mässor
- Öppet hus samma dag/vecka
- Fira folkhögskolans dag den 17 april gemensamt
Ansök om marknadsföringsbidraget
Ansökningstiden för att söka bidraget till 2024 har tyvärr gått ut. Ansökningstiden för 2025 är mellan 30 oktober och 29 november 2024.
En folkhögskola ansöker om marknadsföringsbidrag för en grupp folkhögskolor. Hör gärna efter i Facebookgruppen Kommunikatör på folkhögskola om andra skolor är intresserade av att delta i något marknadsföringsprojekt.
Ansökan skickas in via ett formulär och innehåller:
- Sökande skolor
- Kontaktperson
- Beskrivning av insatsen
- Insatsens syfte och mål
- Målgrupper som förväntas nås av insatsen
- Beskrivning av hur insatsen ska lyfta fram det gemensamma varumärket och webbplatsen folkhögskola.nu
- Budget för insatsen
Tips! Gör gärna en handlingsplan då ni arbetar fram aktiviteten. Vi har tagit fram en guide som du kan ta hjälp av. Till guiden (nytt fönster)
Skriv rapport efter avslutad insats
Efter att ni avslutat er insats som har finansierats med hjälp av marknadsföringsbidraget vill vi på FSO ta del av en rapport. Rapporten skickas in via ett formulär och ska innehålla:
- Namn på medverkande skolor
- Kontaktperson
- Beskrivning av insatsen
- Beskrivning av vilka målgrupper som har nåtts
- Beskrivning av hur målen för insatsen har nåtts
- Lärdomar man dragit av insatsen
- Hur medlen från marknadsföringsbidraget har använts
Senast den 29 november 2024 vill vi ta del av rapporten från er som mottagit marknadsföringsbidraget för 2024.
Till rapportformuläret (nytt fönster)
Skicka faktura till FSO
Efter genomförd aktivitet skickar kontaktskolan en faktura till FSO på beslutat belopp via mejl: fsofaktura@sverigesfolkhogskolor.se
Fakturan ska vara ställd till Folkhögskolornas serviceorganisation, organisationsnummer 802526-7058. Ange ”Marknadsföringsbidrag” som referens.
Senast den 29 november 2024 vill vi ha fakturan från er som mottagit marknadsföringsbidraget för 2024.
Kontakt
Miriam Steinbach
08-17 03 81
miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se