Bygg din egen tidslinje

Tidsåtgång: Två eller fler lektionstillfällen

Material: A3 papper, färgpennor, linjaler, ev. post-itlappar

Förberedelser: Ställ i ordning klassrummet så att alla kan jobba två och två. Lägg fram material på borden.

Syfte: Den här övningen går ut på att lära sig grunderna i berättande samtidigt som deltagarna närmar sig en berättelse om sig själva.

Uppdaterad: 4 april 2024

Introduktion

Ett bra sätt att introducera övningen på är att göra ett eget exempel för hela gruppen om dig själv. Det kan vara bra att illustrera övningen med ett lättsamt exempel, du behöver inte berätta något som är för personligt. Använd whiteboardtavlan och måla upp din egen tidslinje, låt deltagarna komma med förslag på var i din berättelse du har en vändpunkt, en viktig händelse eller ett hinder.

Exempel på tidslinje:


elins bananresa.jpg

Instruktioner

Detta är instruktioner till pedagoger att förmedla vidare till deltagare

Vilken berättelse vill du berätta?

Gör en egen tidslinje som handlar om dig och en händelse i ditt liv som påverkat dig. Det kan vara lika enkelt som din favoritfrukt, eller så kan det handla om något större. Kanske första gången du fick en vän, eller hur det var att börja på folkhögskola.

Avgränsa berättelsen till något specifikt. Ett tips är att döpa tidslinjen till "Jag och...".

"Jag och min resa till folkhögskola"

"Jag och vatten"

"Jag och fotboll"

"Jag och mitt arbetsliv"

Intervjua varandra

Dela in deltagarna två och två och låt dem ställa frågorna till varandra och hjälpa varandra att skapa tidslinjerna.

Exempel på frågor till tidslinjen

  • Hur och när börjar din berättelse?
  • Vad är ditt första minne kopplat till ämnet du valt?
  • Var det något speciellt som hände i början?
  • Vad hände sen?
  • Har du något extra starkt minne/händelse kopplat till ämnet?
  • Har du stött på något hinder/problem kopplat till ditt ämne?
  • Finns det en vändpunkt?
  • Finns det något som har ändrats längs vägen?
  • Hur är det nu/idag?

Tips: Markera ut viktiga händelser och årtal på din tidslinje

Berättandets punkter

Tänk på att en berättelse ofta innehåller tydliga punkter så som ex:

- en början

- en önskan

- ett hinder

- bakslag

- överraskning

- klimax (= extra starkt minne/händelse)

- vändpunkt

- avslut eller fortsättning följer

Markera ut var de är på din tidslinje.

När du är klar

Återberätta din berättelse med hjälp av din tidslinje.

Ex. ”Först hände det här, det var första minnet, sen hände det här, det var en vändpunkt, sen kom ett hinder…osv”

Döp din tidslinje

Hitta på ett namn på din tidslinje/din berättelse

Om du har tid

Dekorera din tidslinje och lägg till fler detaljer

 

 

 

 

Exempel på tidslinjer. Klicka på bilderna för att se dem i större format. 

MicrosoftTeams-image (24).png MicrosoftTeams-image (29).png tidslinje marieborg 1.jpg tidslinje marieborg 2.jpg tidslinje marieborg (1).jpg  elinas tidslinje.jpg MicrosoftTeams-image (27).png MicrosoftTeams-image (32).pngJag och min cello.png