Gruppdynamiska övningar
Var är vi?
Begränsad självkänsla och jag-uppfattning leder till en förväntan av misslyckande hos flera av deltagarna på Vindelns filial i Umeå. Många har svårt att hantera sociala sammanhang. För vissa handlar det om att man levt i subgrupper.
Vart ska vi?
Målet är att deltagarna ska:
- våga kliva in i en grupp
- hitta sin plats i gruppen
- utveckla sina åsikter och ge uttryck för dem inom gruppen
- höra och respektera andra gruppdeltagare
- se värdet i att tillhöra
Hur gör vi?
Skolan skapar en egen modell som man kallar Jaget, gruppen, omvärlden. I stora drag handlar den om att ha mindre fokus på diagnos och personliga utmaningar och mer på vad som funkar, att bygga konstruktiva relationer, att öva sig i reflektion samt att arbeta med görandets pedagogik och praktisk bildning genom studiebesök(se nedan).
En metod i Jaget, gruppen, omvärldenmodellen handlar om gruppen.
På Vindeln börjar man med att ställa frågorna:
- Varför är vi här och vad är gruppens syfte?
- Hur ska vi nåmålet utifrån syftet?
- Vad gör vi och vilka konsekvenser får det?
Var fjortonde dag har en pedagog från studerandehälsan utbildning i gruppdynamik och gruppdynamiska övningar i klassen. Hon arbetar utifrån de vetenskapligt beprövade metoderna FIRO och IMGD. Teorin bakom FIRO utgår från att det finns tre dimensioner i relationer: inkludering, kontroll och ömhet. Alla människor har behov av att på något sätt tillhöra en flock. Utifrån den drivkraften kan goda relationer skapas.
Efter tolv träffar övergår arbetet till praktiskt utövande i grupparbeten som genomförs inom de vanliga behörighetsgivande ämnena. Det arbetet observeras och kommenteras av pedagogen från studerandehälsan i samarbete med ämnesläraren. Syftet är att få syn på vad som fungerar bra och vad som fungerar mindre bra utifrån gruppens funktionalitet.
Hur blev det?
Så här säger en deltagare:
" Första terminen här handlade det mycket om att vi är olika och vi fick öva oss i sociala sammanhang. Förut vågade jag inte göra några presentationer. Nu kan jag. Jag kunde nog inte ana att jag skulle kunna vara så trygg i mig själv som jag är idag. Min personliga utveckling har verkligen tagit ett jätteskutt framåt. "
Så här säger Tomas Tjäderborn, kursföreståndare:
" Vi upplever att vi har fått en väldigt tydlig stämnings-/klimatförskjutning i klassen. Vi har fått en klass som är mycket mer omhändertagande än tidigare år. "
Fakta om FIRO och IMGD
Will Schutz (1925-2002) amerikansk psykolog och forskare, skapade FIRO-modellen (Fundamental Interpersonal Relations Orientation) som fokuserar på mellanmänskliga relationer och behov under de första stadierna av grupputveckling.
Susan Wheelan (1945-2019) amerikansk psykolog och forskare, byggde vidare på FIRO-modellens insikter om tillhörighet och kontroll, men lade till fler steg för att bygga grupper som kan arbeta bra tillsammans över tid.
Wheelans IMGD-modell (Integrated Model of Group Development) består av fem faser:
- Beroende och tillhörighet – Gruppen är ny och medlemmarna är beroende av ledaren. Fokus ligger på att skapa trygghet och tillhörighet.
- Motberoende och konflikt – Gruppen genomgår en fas av ifrågasättande, där medlemmarna testar gränser och konflikter kan uppstå kring roller och makt.
- Tillit och struktur – När gruppen löser sina konflikter, bygger tillit och skapar en stabil struktur kan de börja arbeta mer effektivt tillsammans.
- Arbete och produktivitet – I denna fas har gruppen hittat sin rytm, arbetar självständigt och uppnår hög produktivitet. Samarbete och måluppfyllelse står i centrum.
- Avslut – Denna fas inträffar om gruppen är temporär. Det handlar om att avsluta arbetet och grupprelationerna på ett konstruktivt sätt.
Läs vidare
Schutz, W. C. (1958). FIRO: A three-dimensional theory of interpersonal behavior. Rinehart
Wheelan, S. A. (2022). Att skapa effektiva team: en handledning för ledning och medlemmar. Studentlitteratur
Läs reportaget
Från kaos till ordning och arbetsglädje om modellen Jaget, gruppen, omvärlden