• 12 december 2023

Först det praktiska – sedan kommer teorin

"Vi rustar människor, både för livet och för arbetsmarknaden." Det säger Anneli Karlsson, rektor på Sjöviks folkhögskola i Avesta. På skolan utbildas kockar och köksbiträden, och planer finns på yrkesutbildningar till målare och socialpedagoger. Det gäller bara att få pengarna att räcka till.
  • 12 december 2023

Handens och huvudets kunskap förenas

Samhällsnytta och individuell nytta är ofta två sidor av samma mynt. Så resonerar Mikael Lindgren, rektor för Hjälmared folkhögskola i Alingsås. I flera år har skolan genomfört yrkesinriktade kurser.
  • 11 maj 2023

Sommarkurser 2023 – estetiska ämnen dominerar

"Folkbildningens idéer är vår utgångspunkt även på sommarkurserna", säger Frida Grip på Åredalens folkhögskola. "De estetiska kurserna dominerar stort. I år finns ett sextiotal akvarellkurser", säger Fredrik Olén som arbetar med marknadsföring av folkhögskolorna.
  • 23 mars 2023

Folkhögskolan – utbildningssystemets Zlatan

– Jag har blivit överraskad av den positiva energi som finns i folkhögskolan. Vi är utbildningssystemets Zlatan, som har kraften att göra det oväntade och annorlunda. Det säger Stefan Attefall som efter sex år lämnar uppdraget som ordförande i RIO, för att bli landshövding i Uppsala län.
  • 22 mars 2023

Hon sätter ord på folkhögskollärarnas tysta kunskap

Att mötas på folkhögskola – en studie om folkhögskollärares pedagogiska hållning. Så heter en ny doktorsavhandling från Linköpings universitet. Bakom avhandlingen står Filippa Millenberg. Hon har djupdykt in i folkhögskolans vardag, och närstuderat hantverkskurser. Mötet mellan deltagare och lärare är utmärkande för den pedagogiska praktiken.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15