Konferens

Kommunikationskonferensen 2024

Kommunikationskonferensen 2024 anordnades den 11-12 april på Leksands folkhögskola. Konferensen hade fokus på framtid, handlingskraft och konkreta verktyg. Deltagarna fick bland annat lära sig om påverkansarbete, AI, strategier och sociala medier.
Uppdaterad: 19 april 2024

Under 2024 års upplaga av Kommunikationskonferensen höll vi till på Leksands folkhögskola invid Siljan. Både skolledning och kommunikatörer var välkomna att delta. 

Programmet präglades både av snackisen AI och det politiska läge som folkhögskolorna befinner sig i just nu där många skolor drabbats av nedskärningar.

Här nedan kan du ta del av resurser från de olika passen. 

Så lyckas du få genomslag med små resurser

Hur kan folkhögskolor skapa kännedom och attraktionskraft genom en effektiv kommunikation? 

Föreläsare: Johan Lindahl är seniorkonsult och delägare på PR-byrån Westander. Han arbetar med att stärka varumärken, bilda opinion och påverka politiska beslut, bland annat inom områdena hälsa, forskning och mänskliga rättigheter. 

Ta del av presentationen "Så lyckas du få genomslag med små resurser" (pdf)

Ta del av Westanders PR-handbok (nytt fönster)

AI för kommunikatörer - möjligheter och utmaningar

En introduktion till vad generativ AI innebär, hur det påverkar yrkesrollen och hur de nya möjligheterna kan effektivisera vårt arbete.

Workshopledare: Petronella Barvaeus är konsult på byrån Maniola och har  fokus på digital kommunikation. Hon är en regelbundet anlitad föreläsare och kursledare, bland annat hos Sveriges Kommunikatörer och Berghs School of Communication.

Ta del av presentationen "AI för kommunikatörer - möjligheter och utmaningar" (pdf) 

Håll dig uppdaterad om AI och kommunikation genom att prenumerera på Maniolas nyhetsbrev (nytt fönster)

AI-verktygen som ökar din effektivitet och kreativitet

En praktisk genomgång av en rad smarta verktyg för att skapa text, bild, ljud och video. Reflektion kring användningsområden, juridik och förhållningssätt.

Workshopledare: Petronella Barvaeus. 

Ta del av presentationen "AI-verktygen som ökar din effektivitet och kreativitet" (pdf)

Grunderna i opinionsbildning och påverkansarbete

Grundläggande orientering i opinionsbildning och påverkansarbete. Lägg upp en strategi steg för steg för den fråga som du och din folkhögskola brinner för. 

Workshopledare: Silvia Kakembo arbetar som byråchef på Arena Opinion, en pr- och kommunikationsbyrå som riktar sig till ideella organisationer, folkrörelser och företag som vill förbättra samhället. 

Ta del av presentationen "Grunderna i opinionsbildning och påverkansarbete" (pdf)

Workshopen byggde på Silvia Kakembos nyutgivna bok “Mellan drömmen och slitet – en bok om opinionsbildning och påverkan” (ny flik)

Så ökar du ditt genomslag i samhällsdebatten – påverkansarbetets viktigaste verktyg 2024

Workshopen gick igenom aktuella verktyg och metoder för att få mer genomslag i samhällsdebatten. 

Workshopledare: Silvia Kakembo.

Ta del av presentationen "Så ökar du ditt genomslag i samhällsdebatten - påverkansarbetets viktigaste verktyg 2024" (pdf)

Från räckvidd till konvertering – möjligheterna med digital marknadsföring

Deltagarna fick bland annat lära sig hur du får räckvidd och vilka möjligheter det finns för att skapa intresse, till att driva trafik och konvertering.

Föreläsare: Jessica Engström, VD, strategisk projektledare och delägare på Borlängebaserade kommunikationsbyrån United Power.
Viktor Tannefors, webbdesigner och webbutvecklare på United Power. 

Ta del av United Powers guide om hur en marketing funnel fungerar (ny flik) 

Ta del av guiden om konverteringsdrivande kontra varumärkesdrivande kampanjer (ny flik)

Skapa din egen sociala medierstrategi

Att ha en strategi för sina sociala medier underlättar mycket i arbetet med sociala medier. Den ska hjälpa er att skapa flöden som återspeglar er verksamhet på ett sätt som fångar och behåller din målgrupps intresse. 

Workshopledare: Jessica Engström.

Ta del av United Powers guide om målgrupper och hur man segmenterar dem (ny flik) 

Ta del av flertalet andra guider om sociala medier (ny flik) 

Workshop: Från problemformulering till handlingsplan

Vi utgick från deltagarnas egna problemformuleringar för att gemensamt hitta lösningar, möjliga aktiviteter och ta fram handlingsplaner. 

Workshopledare: Miriam Steinbach. 

Ta del av metodmaterial och resultat av workshopen "Från problemformulering till handlingsplan" (ny flik)

Kontakt

Vid frågor, kontakta Miriam Steinbach: miriam.steinbach@sverigesfolkhogskolor.se