Grön trädkrona underifrån i motljus.

Sommarkurser lockar allt fler

För allt fler är sommarkurs på folkhögskola en lockande möjlighet att under en vecka släppa vardagen, testa något helt nytt, uppfylla en dröm eller återuppta ett gammalt intresse. Ändå är sommarkurserna en ganska anonym del av folkhögskolans verksamhet.
Uppdaterad: 6 april 2022

– Det är lite märkligt att sommarkurserna inte uppmärksammas mer. Jag vet inte varför det är så, för det här är som en stor folkrörelse, där många deltagare återkommer år efter år, säger Ulla Lannér, som arbetar med sommarkurserna på Skurups folkhögskola.

Skolan har anordnat sommarkurser sedan 2010. Verksamheten har ökat konstant och i år anordnas hela 47 kurser.
– Det är jättehäftigt att de hur deltagare som i början av veckan hållit sig lite för sig själva öppnar upp sig och blir en del av gruppen, säger Ulla Lannér.

En kvinna tittar mot kameran och ler.
Ulla Lannér, Skurups folkhögskola.

Pröva folkhögskoleliv

Även på Biskops Arnö folkhögskola har sommarkursverksamheten ökat kraftigt sedan starten 2012. Då anordnades 7 kurser, i år 40.
– Vi vill att fler ska få ta del av det vi gör här på skolan. Alla har inte möjlighet eller lust att gå ett helt år, men på sommarkurserna kan de ändå få pröva på att gå på folkhögskola, säger Mats Lundborg, rektor på Biskops Arnö.

Han har sett många nöjda deltagare passera genom åren.
– De flesta tycker det är underbart att befinna sig i en mental bubbla, där de helt och fullt tillsammans med andra får ägna sig något. Kurserna pågår hela dagarna, och ofta långt in på nätterna.

Även sommarkurserna präglas av folkbildningens pedagogik, menar Mats Lundborg.
– Det är sällsynt att någon kommer hit med förväntan på att ”bli lärd”. Delaktigheten, känslan av att vi lär och inspireras av varandra, är påtaglig.

En man tittar mot kameran och ler.
Mats Lundborg, Biskops Arnö folkhögskola.

Profilen breddas

Både på Skurup och Biskops Arnö påverkas sommarkursutbudet av skolornas ordinarie profil och kurser. Skrivarkurser finns på båda, på Skurup även musikkurser och på Biskops Arnö mycket foto.
– För oss handlar det också mycket om att ligga rätt i tiden. Just nu är klimat och omställning en stor fråga, men det är inte alltid lätt att veta vad som kommer att gå bra, säger Ulla Lannér.
– Vårt utbud har breddats, och nu har vi utvecklat ett hantverksspår, där en stickkurs blev två och sedan tre, säger Mats Lundborg.

Alternativ till charter

Sommarkurserna är också ett sätt för folkhögskolorna att förstärka ekonomin. Deltagarna betalar för kost, logi och kursmaterial. Eftersom själva kursavgiften finansieras via folkbildningsanslaget, ger det en rimlig kostnad för deltagarna. Priset skiftar men omkring 5 000 kronor för en vecka är vanligt.

– En del flyger till Mallorca för sol och bad. Här får du en kurs, mat, boende och möten med andra människor för samma pris, eller till och med billigare, säger Ulla Lannér.

Det finns ingen statistik över antalet deltagare på sommarkurser, eftersom de slås samman med övriga kortkurser. Men eftersom det anordnas närmare 700 sommarkurser, är det uppenbart att flera tusen människor varje år väljer att söka sig till en sommarkurs på folkhögskola – och intresset växer!