Strategier för påverkan i sammanfattning

Konsultföretaget Strategirådet har tagit fram en rapport om rörelsefolkhögskolornas påverkansarbete gentemot kommuner och regioner. Rapporten bygger på enkäter som besvarats av 89 folkhögskolor. Resultatet visar att det finns förbättringspotential i påverkansarbetet. Utifrån resultaten redovisar Strategirådet ett antal rekommendationer för ett förstärkt påverkansarbete. De sammanfattas här i sju punkter.
Uppdaterad: 6 december 2021

• Visa ert värde

God och långsiktig finansiering är målet för många folkhögskolors påverkansarbete. Här måste ni visa för beslutsfattarna hur folkhögskolan bidrar med mervärde i relation till upplevda behov.

• Bli en strategisk allianspartner

Folkhögskolan bör ta rollen som strategisk allianspartner, vilket innebär att ”ta ansvar för att lösa gemensamma samhällsutmaningar i dialog med kommuner, regioner och andra nyckelaktörer.”

• Från utgift till investering

Genom att agera som allianspartner kan ni bidra till att förflytta perspektivet så att anslag till folkhögskolan ses som en investering snarare än en utgiftspost.

• Formalisera mera

Samverkan och påverkansarbete är ofta oregelbundet och personberoende. Mer formaliserade strukturer för kommunikation och samverkan rekommenderas, då blir det inte lika sårbart.

• Koordinera och planera

Om påverkansarbetet koordineras mellan folkhögskolorna i en region och sker utifrån en strategisk plan finns större förutsättningar att lyckas.

• Skaffa kunskap om era partners

Lär er mer om dem ni vill samverka med och påverka, till exempel om deras mål, uppdrag och regelverk. Det bidrar till ökad förståelse och till att minska risken för missförstånd.

• Tänk på förhållningssättet

Folkhögskolan bör vara med lyhörd och samtidigt mer självsäker. Lyhörd, genom att visa intresse för kommunala och regionala perspektiv. Mer självsäker, genom att frigöra sig från det ”underdog-perspektiv” som folkhögskolan ibland intar, och i stället se sig som en viktig aktör som har mycket att erbjuda i samverkan med regioner och kommuner.

Ta del av hela rapporten

Ladda ner rapporten i sin helhet här (pdf) >