Johanna Sandahl i snöig stadsmiljö.
Johanna Sandahl är ordförande i Naturskyddsföreningen sedan 2014.

Starta folkhögskola… kanske det?

Varför driver inte Naturskyddsföreningen någon folkhögskola? Naturskyddsföreningens ordförande Johanna Sandahl ser förvånad ut. – Bra fråga, jag vet faktiskt inte, men nu har du sått ett frö hos mig.
Uppdaterad: 22 februari 2021

Naturskyddsföreningen

• Bildades 1909.

• Ideell förening för naturskydd och miljövård.

• Över 200 000 medlemmar, dubbelt så många som för 25 år sedan.

• Ger ut medlemstidningen Sveriges Natur.

• Finns över hela landet med 21 länsförbund och 270 kretsar (lokalföreningar).

Johanna Sandahl växte upp i Västerås och mötte samhällsengagemanget redan innan hon kunde gå. Med mamma och pappa i fredsrörelsen och Amnesty blev det tidigt många föreningsmöten.
– Jag har alltid dragits till det civila samhället, det har känts som en viktig plats att vara på. Aldrig som en plikt, bara kul och viktigt. Och dessutom, ett bra sätt att lära känna folk.

Fred och miljö är de två ord som står i centrum för Johannas engagemang. På agronomlinjen kunde hon kombinera dessa två, till en perfekt mix av natur- och samhällsvetenskapliga ämnen.

Levande naturintresse

Sedan 2014 är Johanna ordförande i Naturskyddsföreningen, som med 200 000 medlemmar är en av landets stora folkrörelser. Här samlas allt från stridbara klimataktivister och slipade lobbyister, till nördiga fjärilsfantaster och naturdyrkare.
– Vår styrka är att vi samlar människor som engagerat sig av olika skäl. Föreningen är sprungen ur ett levande naturintresse, och det finns oerhört stor kunskap bland våra medlemmar.
Basen i Naturskyddsföreningen är de 270 lokalföreningarna, med mängder av aktiviteter. På kontoret i Stockholm arbetar ett hundratal personer, många med uppdrag att påverka politiken.
– När vi i Naturskyddsföreningen pekar på hoten mot vår miljö ska vi alltid se till att komma med konstruktiva förslag på lösningar.
Ett starkt opinionstryck från allmänheten kan få politikerna att våga fatta modiga beslut, menar Johanna Sandahl.
– Politiker är alltid rädda för att få smäll på fingrarna i nästa val. Finns det en folklig opinion, så vågar de mycket mer. Och det behövs, för den förändring jag vill se kommer aldrig att ske utan tuffa politiska beslut.

Folkhögskolan en inkörsport

Johannas pappa var med och startade Röda Korsets folkhögskola. Hennes två systrar har gått på Södra Vätterbygdens folkhögskola. Även om hon saknar personlig erfarenhet har folkbildning och folkhögskolor länge funnits i hennes närhet.
– Flera vänner har gått på folkhögskola, och jag ser att det ofta är en inkörsport till ett aktivt samhällsengagemang som för många varar livet ut.
Att många skolor arbetar aktivt med miljö- och klimatfrågor gör att kunskapen ökar och fler engagerar sig.
– Jag hoppas att folkhögskolorna kan inspireras av Naturskyddsföreningen och att det vi gör kan vara en hjälp i utvecklingen av deras arbete, säger Johanna Sandahl.
Hon är gärna kvar som ordförande i Naturskyddsföreningen ett tag till, men stannar bara så länge hon har medlemmarnas förtroende. Innan vi skiljs blir en sista fråga vad hon ska göra i framtiden. Svaret kommer spontant:
– Starta en folkhögskola, det kände jag just nu att jag skulle vilja göra.

Johanna Sandahl, 47

Ordförande i Svenska Naturskyddsföreningen

Bor: Lägenhet i Midsommarkransen utanför Stockholm.
Familj: Markus, sambo sedan 20 år. Två döttrar, 12 och 17 och en son, 15 år.
Utbildning: Agronom.
Läser: Helst skönlitteratur. En stund är vi vackra på jorden av Ocean Vuong. ”Läs den, jättefin”.
Lyssnar på: Mest P1 och indiepop från nittiotalet.
Fritid: Fritidshus på Vinön i Hjälmaren och släktgård i Funäsdalen. Plockar svamp och odlar grönsaker.