Yrsa Keysendal. Foto: Sara Edström.

Skrivarkurs, romandebut och snart folkhögskolelärare

För fem år sedan började Yrsa Keysendal skrivarkursen på Jakobsbergs folkhögskola. Nu har hon romandebuterat och är snart färdig folkhögskollärare.
Uppdaterad: 1 april 2020

– Jag vill att deltagarna ska får samma positiva upplevelse som jag fick när jag började på folkhögskolan, säger hon.

Yrsa Keysendal får frågan vad som är speciellt med folkhögskolan, och svaret kommer snabbt:

– Det glittrar i många människors ögon när du säger ordet folkhögskola, och det måste betyda något. Folkhögskolan är en plats där du kan få syn på dig själv, och på andra människor.

Det var precis vad som hände Yrsa Keysendal, när hon för fem år sedan började på Jakobsbergs folkhögskolas skrivarkurs.

– För mig finns det ett liv före och efter tiden på folkhögskolan.

Nu går hon på Folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet, och är tillbaka på skolan för sin praktik.

Skrivande människa

Yrsa har alltid skrivit mycket, men det var under skrivarkursen bekräftelsen kom att hon, som hon uttrycker det, är ”en skrivande människa”.

– I vanliga skolan hastade vi förbi varandra, på jakt efter kunskap som skulle bankas in i huvudet. På folkhögskolan möttes vi som människor.

För Yrsa är det stor skillnad på att arbeta i grupp eller som grupp. På skrivarkursen gällde det senare.

– Vi var olika, men hela tiden med inställningen att alla har något att bidra med.

Efter skrivarkursen fick Yrsa hoppa in som lärarvikarie. Så småningom ledde det vidare till Linköping.

– Jag är nyfiken och lär mig mycket på utbildningen, men jag är nog egentligen mer praktiker än teoretiker.

Romandebut

Skrivandet har nu blivit en del av Yrsas vardag. Förra våren debuterade hon med Friläge (Brombergs), en roman om vänskap som följer en och sätter spår, trots avstånd i tid och rum.

– Det var en berättelse som legat och mognat länge hos mig.

Fler finns på lager.

– Jag skriver så fort jag får tid. Du blir aldrig färdiglärd. Jag vill skriva böcker, och gärna gå fler skrivarkurser. Jag vill vara lärare, och fortsätta lära mig saker själv.

Som folkhögskollärare kommer Yrsa att möta människor, precis i det läge hon själv var när hon tog sina steg in på Jakobsbergs folkhögskola. Hon anser att utbildningsfilosofen Gert Biesta på ett fint sätt har satt ord på vuxenutbildningens uppgift.

– Det handlar om att väcka en önskan hos människor att vilja existera i och med världen som subjekt, och att då även bli medveten om, och erkänna, den andres annanhet. Jag tror att kunskapen växer genom möten med andra.

Yrsa Keysendal, 27

Bor Hägersten i Stockholm.

Familj Sambo.

Gör Studerar på folkhögskollärarprogrammet vid Linköpings universitet. Just nu praktik på Jakobsbergs folkhögskola. Läser mycket, går i skogen, oktoberbadar.

Läser Just nu Malström av Sigrid Rausing. En stor läsupplevelse!

Lyssnar på Leonard Cohen.

Text: Thomas Östlund