RIOs kongress – kort sammanfattning av frågor på agendan

Här följer en kort sammanfattning av några frågor som ska behandlas på RIOs kongress den 22 april.
Uppdaterad: 20 april 2021

Verksamhetsinriktning

I styrelsens förslag till RIOs verksamhetsinriktning för 2021-2022 lyfts ett antal prioriterade frågor fram:

• Förstärka RIOs påverkansarbete för att öka kunskapen om utbildningsformen folkhögskola, påvisa nyttan av verksamheten och stärka rörelsefolkhögskolornas legitimitet.
  • Arbeta för att säkra rörelsefolkhögskolornas finansiering, bland annat genom att beskriva folkhögskolans samhällspolitiska effekter, verka för ökat regionalt anslag, att mobilitetsersättningen bibehålls samt att – parallellt med detta – verka för att staten tar över ansvaret för hela finansieringen av folkhögskolan.
  • RIO ska, utifrån deras behov, stödja medlemsskolorna med bland annat påverkansarbete, kunskapsunderlag, kvalitets- och verksamhetsutveckling.
  • Kompetens- och kvalitetsfrågorna växer i betydelse. RIO ska verka för att folkhögskolornas kvalitetsarbete utvecklas, genom att erbjuda fortbildning för lärare, skolledare och styrelser. Vidare ska RIO verka för forskning om folkhögskolan.
  • RIO ska verka för att utveckla och förstärka formerna för kommunikation.
  • Folkhögskolornas serviceorganisation, FSO har organiserats som en egen förening och RIO ska verka för att FSO genomför och utvecklar sitt uppdrag utifrån syftet.
  • RIO är medlem i Folkbildningsrådet och ska verka för att stärka rådets uppdrag och klargöra rollfördelning vad gäller bevakning av folkhögskolornas roll i utbildningssystemet.

Styrelsens förslag

Styrelsen lämnar flera förslag till kongressen. I styrelsens förslag om RIOs påverkansarbete beskrivs de insatser som gjorts under de senaste två åren. Styrelsen föreslår att arbetet ska utvecklas ytterligare och förslår därför att kansliet utökas med en tjänst, inriktad mot omvärldsbevakning samt utrednings- och påverkansarbete.

Ett annat förslag berör folkhögskolans finansiering och här föreslås olika åtgärder på flera områden för att stärka rörelsefolkhögskolornas ekonomiska förutsättningar.

Motioner

Nio motioner ska behandlas under kongressen, här är förslagen i kort sammanfattning:

• RIOs styrelsen ska utarbeta en åtgärdsplan, och redovisa åtgärder för att stärka utbildningsformen folkhögskola. (13 folkhögskolor i Skåne)
  • I en motion om att ”göra folkhögskolans röst starkare” föreslås att RIOs styrelse tillsätter en utredningsgrupp för att utforma tydliga mål för hur vi ska organisera oss som intresseorganisation för Sveriges folkhögskolor. (13 folkhögskolor i Skåne)
  • RIO ska verka för en särskild finansiering för pedagogiskt arbete riktat till deltagare med internatboende. (Nordiska folkhögskolan med flera)
  • RIO ska verka för att parametern ”internat” införs i Folkbildningsrådets fördelning av statsbidrag samt att RIO lyfter fram betydelsen av folkhögskolans internat. (17 svensk kyrkliga folkhögskolor)
  • RIO ska verka för en indexuppräkning av deltagarveckans värde. (Nordiska folkhögskolan med flera)
  • RIOs styrelse ska se över representation i styrelse, arbetsgrupper, bland personal och konsulter utifrån ålder, kön, bakgrund etc. Styrelsen ska vidare ta fram arbetssätt och metodik för ett ”jämställt, jämställt, inkluderande och representativt RIO”. (Folkhögskolan Hvilan)
  • RIO ska verka för att folkhögskolornas globala arbete får stöd inom ramen för biståndsbudgeten samt att folkhögskolorna gemensamt får status som strategisk partnerorganisation hos Sida. (Färnebo folkhögskola och Folkhögskolan Hvilan)
  • RIO ska verka för att Folkbildningsrådet får uppdraget att pröva folkhögskolans SeQF ansökningar, inte minst vad gäller yrkesutbildningarna. (Folkhögskolan Hvilan)
  • RIO ska under 2021, gärna tillsammans med OFI/Fhf, bilda en nationell lobbying/påverkansgrupp. (Folkhögskolan Hvilan)

Andra frågor på kongressens agenda

• På kongressen behandlas även bland annat val, stadgerevision, ekonomisk plan och styrelsens verksamhetsberättelse.
  • Fullständiga årsmöteshandlingar finns på varje folkhögskola som är medlem i RIO.