Man med glasögon och kostym tittar mot kameran.
RIOs generalsekreterare Olle Westberg sammanfattar RIOs arbete under 2021/2022. Foto: Malin Sydne

RIOs arbete 2021–2022 – några sammanfattande kommentarer

RIOs främsta uppdrag är att främja och tillvarata medlemmarnas intressen. I vår verksamhetsberättelse redovisas RIOs insatser utifrån detta uppdrag. En grundläggande framgångsfaktor är ett nära och konstruktivt idéutbyte mellan RIOs styrelse, kansli och våra medlemsskolor. Det vi gör ska vara värdefullt och relevant för våra medlemmar.
Uppdaterad: 22 mars 2023

Första delen av tvåårsperioden präglades i hög grad av pandemin, som skakat om hela vårt samhälle och orsakat mycket sorg och lidande. För folkhögskolorna innebar pandemin stora utmaningar, både ekonomiskt och pedagogiskt. Kriget i Ukraina är djupt tragiskt och påverkar vårt samhälle i grunden. Slutet är ovisst.

Omvärldsförändringar gör att vi ständigt måste överväga hur vi på bästa sätt stärker och utveckla folkhögskolan som en självständig utbildningsform i det svenska samhället. RIOs insatser spänner över många olika områden. Jag vill här lyfta fram tre områden av särskild betydelse:

1. Folkhögskolans synlighet

Att öka folkhögskolans synlighet har varit ett prioriterat område för RIO under de senaste åren. Min bild är att vi flyttat fram positionerna, och synts och hört i medierna mer än kanske någonsin tidigare. De kunskapsunderlag som RIO tagit fram har använts flitigt, och bildat en god grund för att informera om folkhögskolan.

Vårt gemensamma arbete inom FSO med folkhogskola.nu och andra informationsinsatser är betydelsefullt för att allmänheten ska se vad folkhögskolorna erbjuder. Nyhetsinslag i lokala och nationella medier bidrar till att öka allmänhetens och beslutsfattares kunskap om folkhögskolorna.

Att synliggöra det vi gör inom folkhögskolan är ett arbete som aldrig blir klart. Det underlättas så klart av att vi har så många goda berättelser att lyfta fram. Vi ska fortsätta visa vad rörelsefolkhögskolorna betyder för enskilda deltagare, och för en positiv samhällsutveckling i stort.

2. Påverkansarbete

En viktig del av vårt arbete har handlat om att påverka de politiska processer och beslut som har relevans för folkhögskolan. Vi har hävdat och uttryckt våra gemensamma ståndpunkter och intressen – i allt från remissvar och debattartiklar, till enskilda överläggningar med beslutsfattare på olika nivåer i samhället. I vår verksamhetsberättelse redovisas en lång rad exempel inom detta område. Det skulle kunna kompletteras med det omfattande påverkansarbete som våra medlemmar bedriver.

Utifrån det strategiarbete som genomförts har vi vässat vårt påverkansarbete. Vi vill i högre grad agera som en konstruktiv samarbetspartner, och inte ensidigt kräva mer resurser. Det betyder inte att vi ska undvika att tala klarspråk om vikten av offentliga anslag till folkhögskolorna. Men att betona vad vi faktiskt uträttar, och även föreslå vad vi kan göra tillsammans med andra, kan ofta vara en bättre ingång till diskussioner, även om våra ekonomiska förutsättningar är avgörande för vad vi kan bidra med.

Efter valet 2022 finns tusentals nya folkvalda i kommuner, regioner och nationellt. Det är svårt att sia om vilka politiska förändringar som ligger framför oss. Alla dessa nyvalda politiska företrädare behöver få kännedom om vad folkhögskolan är och uträttar. Att RIO ska fortsätta bevaka och påverka politiken är nödvändigt.

3. Fortbildning och forskning

Fortbildning och kompetensutveckling är centralt för att vi som verkar inom folkhögskolan ska kunna utföra vårt uppdrag i en föränderlig värld. RIO genomför flera insatser inom detta område. Vi har under de senaste åren medverkat vid en lång rad utbildningar, konferenser och workshops med olika teman. Under 2022 kom styrelseutbildningarna igång igen, efter ett uppehåll under pandemin.

Forskning om utbildningsformen folkhögskola är ett eftersatt område. RIO och OFI har nu format en styrgrupp för vidgade insatser inom detta område. Vi har tillsammans medverkat till att realisera den forskarskola för yrkesverksamma folkhögskollärare som samordnats vid Linköpings universitet. Det ger möjligheter till praktiknära forskning som förhoppningsvis kan bidra till folkhögskolans utveckling.

Utöver dessa tre områden finns mycket annat som RIO uträttat de senaste två åren. Vi är en aktiv medlem i Folkbildningsrådet och deltar även i det internationella organ som arbetar för vuxenutbildning, och betonar då den roll som civila samhället har för livslångt lärande.

För mig är det betydelsefullt att det vi gör i RIOs sker i nära samspel med medlemsskolorna. En intresseorganisation som RIO vilar på aktivt deltagande och engagemang bland våra medlemmar. Så har det varit de senaste åren, och så hoppas jag att det kan fortsätta.

Olle Westberg
Generalsekreterare, RIO