Erik Wagner, ordförande Tollare folkhögskola.
– Våra internatdeltagare adderar något viktigt, säger Erik Wagner, ordförande Tollare folkhögskola.

Osäkert läge för Tollares internat

– Alla på skolan vill ha kvar internatet, men nu är vi tvingade att diskutera om det verkligen är ekonomiskt hållbart. Det säger Erik Wagner, ordförande för Tollare folkhögskola i Nacka.
Uppdaterad: 18 februari 2021

– Våra internatdeltagare adderar något viktigt, både för dem själva och för skolan. Jag har svårt att tänka mig Tollare som en dagfolkhögskola, där vi stänger dörrarna och släcker ner klockan fyra, säger Erik Wagner.

Han menar att internatet spelar roll, både för pedagogiken och gemenskapen på skolan. Även för externatdeltagare och konferensgäster bidrar det till en mer positiv helhetsupplevelse.
– Vi ser nu en utveckling i Sverige med allt färre internatfolkhögskolor, och vi vill verkligen inte vara ännu en skola som tvingas stänga internatet.

Vikande intäkter

Men läget är osäkert. Som på många folkhögskolor har konferensverksamheten nästan helt avstannat under pandemin, med vikande intäkter som följd.
– Många av våra internatdeltagare har också valt att flytta hem eller till annat boende. Vi har ändå haft det öppet, men Coronasäkrat och med färre boende.

Tollare folkhögskola ligger i Nacka, inte långt från Stockholm och med nya bostäder och stor inflyttning i skolans närhet.
– Vi har planer på att bli en samlingsplats i närmiljön, för alla nyinflyttade här omkring. Men vi får se hur det blir, nu måste vi diskutera alla skolans verksamheter ur ett ekonomiskt perspektiv. Det känns lite dystert, men så är läget just nu.