Erika Borgström, biträdande rektor, Umeå folkhögskola.

Internat i ny skepnad

– Folkhögskolan måste utvecklas i takt med tiden. Om vi inte finns i städerna, hur ska vi då nå ut till de människor som behöver oss mest? Det säger Erika Borgström, biträdande rektor på Umeå folkhögskola.
Uppdaterad: 17 oktober 2022

Från att ha varit en traditionell internatfolkhögskola fyra mil från Umeå flyttade Dalkarlså folkhögskola för några år sedan in till stan och bytte samtidigt namn till Umeå folkhögskola. Enligt Erika Borgström var steget naturligt med tanke på folkhögskolans grunduppdrag, att stärka människor och få dem att ta plats i samhället.

– Många av våra deltagare har invandrarbakgrund och vi vill visa att integration inte behöver vara så svårt som många tycks tro.

Förutom allmän kurs finns bland annat flera yrkesutbildningar, teologiska kurser och svenska för invandrare.

Trots skiftet från land till stad ville skolan inte släppa tanken på internatboende. Lösningen har blivit ett antal lägenheter och studentkorridorer spridda över Umeå, med ett trettiotal platser. Även skolan finns på flera håll. Nu håller ett nav på att växa fram i ett hus i centrala Umeå, med café och undervisningslokaler.

Skrapas mot varandra

Att erbjuda internat handlar om boende, och mer än så.

– På internaten matchar vi deltagare från olika kurser, där vi eftersträvar en positiv social miljö. Det är en väldig blandning, och det fungerar oftast bra. Här får människor skrapas mot varandra, lära sig vara sams i ett kök, ge utrymme åt varandra, respektera varandra.

Erika Borgström menar att det är värdefullt att vara nära varandra i ett kollektiv, något vi tappat i dagens individualiserade samhälle.

– De allra flesta som bott på vårt internat mognar som människor och ser det som en positiv erfarenhet.

Tung ryggsäck

Många av deltagarna på Umeå folkhögskola har en tung ryggsäck att bära på – av olika skäl. Erika Borgström uttrycker att skolan vill vara en plats för människor som ”måste in på banan i samhället”.

– Lärare på folkhögskolan ser inte alltid själva vilka stordåd de uträttar tillsammans med deltagarna. Jag tycker det är fantastiskt att se människor utvecklas. För mig är vägen till bildning en resa där hela människan färdas framåt.

Huvudman för Umeå folkhögskola är Pingstförsamlingarnas Skol- och Kursverksamhet, PSK.