Idégrund som skapar mening

– Hela vårt kursutbud är format utifrån det uppdrag vi har från våra medlemsorganisationer. Det säger Andreas Jonsson, rektor och lärare på Holma folkhögskola i Höör.
Uppdaterad: 21 september 2021

Vi har valt folkhögskolan som vårt verktyg för omställning. Så står det på Holma folkhögskolas webbplats.
– Deltagarna kommer till oss av olika skäl, men vår profil och idégrund påverkar så klart vilka som söker sig hit, säger Andres Jonsson.

Andreas Jonsson, Holma folkhögskola.

Holma drivs av en förening med åtta medlemsorganisationer som alla verkar för omställning till ett mer hållbart samhälle. Här finns till exempel Biodynamiska föreningen, Parmakulturföreningen i Sverige och Omställningsnätverket.

Skolans kurser har titlar som ”Skogsträdgård – odling och ekologi”, ”Permakultur PDC” och ”Hantverk för självhushållare”. Mycket av undervisningen sker utomhus.
– Vi vill vara närvarande i ekosystemen runt omkring oss, säger Andreas Jonsson.

Samspel

Det är ingen tvekan om att Holma präglas av ett engagerat samspel mellan medlemsorganisationerna och skolans anställda.
– Vi arbetar på uppdrag av dem. Jag menar att vi även driver på och bidrar till att utveckla deras idégrund.

Det visar sig bland annat i intensiva diskussioner om hur arbetet för omställning ska ta form, nu och i framtiden.
– Medlemsantalen sjunker i traditionella föreningar. Det verkar som att de nya rörelserna har växt ur den traditionella och tröga föreningsmodellen. Då måste vi fråga oss hur vi kan aktivera människor i dag. På skolan pratar vi mycket om detta och undersöker nya sätt för organisering och engagemang.

Sociokratiska idéer

Holma drivs utifrån sociokratiska idéer, som kortfattat går ut på att alla inblandade ska få göra sin röst hörd i de beslut som fattas. Det återspeglas även i hur skolans rektor tillsätts.
– Styrelsen tar till sig förslag från personalgruppen, och utser en rektor på två år. Jag är nu inne på min andra tvåårsperiod, säger Andreas Jonsson.

En fara med att arbeta på en skola med så stark rörelsekoppling är, menar han, att skolan riskerar att bli lite sluten och inte tillräckligt inkluderande mot andra perspektiv.
 – Vi måste vara observanta på det och behålla vår öppenhet.

Att arbeta på en folkhögskola som är starkt idédriven har också sina uppenbara fördelar.
– Jag jobbade tidigare i den kommunala skolan och känner definitivt större tillfredsställelse nu. Här får jag arbeta med något som ger mening åt mig själv och är meningsfullt i samhället.