Anne Ludvigsson och Anders A. Aronsson leder styrelseutbildningarna.

Heldag om konsten att styra en folkhögskola

Satsa på en utbildningsdag i styrelsen. Hjo folkhögskola är en av ett femtontal som gjort det, med lyckat resultat. RIO anordnar dagen, som leds av två erfarna och folkhögskolekunniga utbildare.
Uppdaterad: 1 april 2020

– Genom kursen fick vi i styrelsen syn på en del saker som vi behöver utveckla. Det säger Gerd Larsson, ordförande för Hjo folkhögskola.

Det var i början av 2019 som styrelsen genomförde sin utbildningsdag. Gerd Larsson ångrar inte beslutet.

– Vi hade många nya i styrelsen och tyckte att det var ett lämpligt tillfälle.

Hjo folkhögskola är en stiftelse kopplad till Skara Stift. En viktig uppgift för styrelsen är, enligt Gerd Larsson, att följa stiftets intentioner med folkhögskolan.

– Vi ska vara till nytta för deltagarna och vår stiftare i en föränderlig värld. Det här är inget stort problem för oss, men dagen gav oss ändå impulser att tänka vidare.

Positiva omdömen

Hjo folkhögskola är en av femtontalet folkhögskolor som de senaste två åren genomfört styrelseutbildning. Bakom satsningen står RIO och dagarna leds av Anders A. Aronsson och Anne Ludvigsson, båda med lång erfarenhet från folkhögskolans värld.

– Jag är ju partisk, men de omdömen vi fått hittills är mycket positiva, säger Anders A. Aronsson.

I allmänhet finns både kompetens och engagemang bland folkhögskolornas förtroendevalda, anser Anders A. Aronsson. Men det finns utmaningar. Något som ibland uppenbaras är en viss oreda i planeringsstrukturen, som gör det svårt att navigera bland skolans styrdokument – verksamhetsplaner, mål, handlingsplaner, policyer med mera.

– En annan sak som ofta behöver diskuteras är samspelet mellan huvudman, styrelse och skolledning.

Hela styrelsen

Förutsättningarna skiftar och utbildningsdagen anpassas till behoven på varje skola, och kan även innefatta uppföljningar. Anders A. Aronsson betonar vikten av att så många som möjligt i styrelsen deltar, då kan dagen bli ett gemensamt avstamp för att utveckla styrelsens arbete.

Gerd Larsson på Hjo folkhögskola instämmer.

– På styrelsemötena är dagordningen ofta lång, och det är inte alltid det finns tid att prata om formerna för styrelsearbetet. Nu fick vi ett sådant tillfälle för hela styrelsen, och det var bra.

Vanliga punkter på styrelseutbildningen

• Folkbildningens bakgrund och roll i dag.
  • Vem gör vad i Folkhögskolesverige?
  • Utbildningsformen folkhögskola
  • Relation och rollfördelning: huvudman – folkhögskola
  • Styrelsens ansvar och uppgifter
  • Styrelsens arbetsordning
  • Relation och rollfördelning: styrelse – rektor

Kostnader och anmälan

• Intresserad av styrelseutbildning, kontakta rio@sverigesfolkhogskolor.se.
  • Utbildningsdagen kostar 8 500 kronor. Resa och eventuell logi tillkommer.