Hagaberg välkomnar förslag att göra SMF reguljärt

– Folkhögskolan är en bra väg till etablering i samhället, säger Gunilla Nygren Larsson, rektor på Hagabergs folkhögskola i Södertälje. Hon välkomnar förslaget att göra Studiemotiverande folkhögskolekurs till en reguljär kursform, men betonar samtidigt att ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen är en nyckel till framgång.
Uppdaterad: 1 april 2020

Folkhögskolornas intresseorganisationer har föreslagit en ny reguljär kursform på folkhögskolan – Studie- och yrkesförberedande folkhögskolekurs. Kursen ska ersätta Studiemotiverande folkhögskolekurs, SMF som efter tio framgångsrika år fortfarande är ett tillfälligt uppdrag.

– Folkhögskolan är en utomordentlig miljö för personer som står långt från arbete och utbildning. För oss är det mycket motiverande att arbeta med denna grupp. Vi ser att vi gör skillnad, säger Gunilla Nygren Larsson.

Studiefinansieringen viktig

Om det blir en ny reguljär kursform för dessa målgrupper är studiefinansieringen viktig. Att deltagarna ska ta studielån tror Gunilla Nygren Larsson inte på.

– Jag ser det här som prova-på-kurser som kan leda vidare till Allmän kurs, andra utbildningar eller jobb.

En annan viktig fråga gäller folkhögskolornas kapacitet att bereda plats för dessa deltagare. Ett gott samarbete med Arbetsförmedlingen och kommunen, med så mycket förutsägbarhet som möjligt när det gäller antalet deltagare, är önskvärt.

Bygg goda personliga relationer

På Hagabergs folkhögskola fungerar samarbetet bra, men den senaste tidens turbulens på Arbetsförmedlingen är oroande.

– Att bygga goda personliga relationer. Det är Gunilla Nygren Larssons omedelbara svar på frågan om vad som är nyckeln till ett gott samarbete med Arbetsförmedling och kommun.

Man ska också vara på det klara med att dessa grupper har behov som fordrar både tid och kunskap. Det gäller både nyanlända och så kallade ”hemmasittare”, som helt har dragit sig undan samhället, men där folkhögskolan kan bli en väg framåt.
– Att möta deltagarna utifrån var och ens förutsättningar har visat sig framgångsrikt, men är också resurskrävande, säger Gunilla Nygren Larsson.