Amanda Mogensen, Skånes folkhögskolor i samverkan
Amanda Mogensen, Skånes folkhögskolor i samverkan – om regionalt och lokalt påverkansarbete.

Friheten är folkhögskolans styrka

– Vi behöver visa fördelarna med att folkhögskolorna behåller sin frihet, men också vad vi alla har att vinna på att samverka med aktörer utanför folkhögskolan. Det säger Amanda Mogensen på föreningen Skånes folkhögskolor i samverkan.
Uppdaterad: 6 december 2021

Många folkhögskolor samarbetar regionalt inom länsbildningsförbund och mer eller mindre informella nätverk. I Skåne är 17 av de 18 rörelsefolkhögskolorna medlemmar i föreningen Skånes folkhögskolor i samverkan som nästa år fyller tio år.

– Våra medlemmar ser ett stort värde i att samverka kring strategiska utvecklingsfrågor och kompetensutveckling. Vi har till exempel gemensamma introduktionsutbildningar för alla nyanställda, säger Amanda Mogensen, föreningens heltidsanställde kommunikatör och koordinator.

Överenskommelser

Skånes folkhögskolor i samverkan har en nyckelroll i kontakterna med Region Skåne. Till grund för samarbetet har regionen ingått två överenskommelser, en med folkhögskolor och studieförbund, en med den ideella sektorn som helhet. De pekar ut områden för samverkan och tydliggör rollfördelningen mellan det civila samhället och det offentliga.

– Överenskommelserna lägger en bra grund för samverkan på jämbördiga villkor, sedan gäller det förstås att hålla liv i dokumenten, säger Amanda Mogensen.

Inom ramen för överenskommelserna samverkar folkhögskolor och region exempelvis inom kompetensförsörjning och kultur. En aktuell fråga gäller ökad vaccinationsgrad mot covid 19.

– Jag ser ingen motsättning mellan att samverka och bilda opinion i olika samhällsfrågor. För att samverka måste man visserligen anpassa sig, men utan att ge avkall på sin frihet och sina grundläggande värderingar.

Förklara friheten

Region Skånes anslag till folkhögskolorna har legat på samma nivå sedan 2017. Ökade regionala anslag och mobilitetsersättningen är två viktiga frågor att driva för Skånes folkhögskolor i samverkan. Men att slå sig för bröstet och säga ”titta vad bra vi är”, för att i nästa stund begära mer pengar, tror inte Amanda Mogensen är rätt taktik.

– Folkhögskolans främsta styrka är att vi är fria och rår oss själva. Jag tror vi tydligare måste förklara varför friheten är så värdefull och viktig. Sedan måste vi formulera hur utbildningsformen kan utvecklas och göra ännu större samhällsnytta – och berätta det för politikerna.

Enligt Amanda Mogensen är det betydelsefullt att folkhögskolorna ”är med och sätter den politiska dagordningen”.

– Det känns som skarpt läge nu, folkhögskolan är jätteviktig för vårt demokratiska samhälle och vi behöver höja energin och bli en tydligare aktör, både lokalt, regionalt och nationellt.