Engagemang och styrka – i en tid av kris

Tankar från RIOs generalsekreterare Gerhard Holmgren.
Uppdaterad: 1 april 2020

Coronakrisen skakar om hela samhället. Vi ställs inför många frågor, både existentiella och mer jordnära.

För oss som arbetar i folkhögskolans värld är det en tid av omställning: Hur ska undervisningen fungera på bästa sätt? Hur gör vi med internatboende och kök? Hur ser vi till att alla deltagare får det stöd de behöver?

Jag har de senaste dagarna tagit del av flera berättelser om hur lärare, skolledare och annan personal genom kreativitet och idérikedom funnit lösningar som möjliggör att deltagarna får fortsatt undervisning. Här visas prov på den flexibilitet och snabbhet som folkhögskolorna besitter.

Det är glädjande att se detta engagemang. Att vi inte låter oss lamslås i en tid som präglas av så mycket osäkerhet.

Vi vet att många skolor med internat och omfattande kurs- och konferensverksamhet ställs inför stora ekonomiska avbräck. Från RIOs sida är vi mitt uppe i ett arbete om rörelsefolkhögskolornas ekonomiska situation i stort. Det läge vi nu befinner oss i kommer att väcka nya frågor om den långsiktigt ekonomiska hållbarheten för skolorna. Nya svar kommer att krävas.

Coronakrisen är av sådan art att det inte riktigt går att i dagsläget bedöma de framtida samhällskonsekvenserna. Det vi kan ana är att många människor säkerligen kommer stå utan arbete framöver. Då blir också behovet av omställning och utbildning stort. Det är glädjande att regeringen ser folkhögskolans potential, med de nya platser som tillkännagavs den 30 mars.

Helt säkert är att folkhögskolan kommer att stå inför nya utmaningar i förlängningen av Coronakrisen. Det sätt på vilket vi har agerat nu när vi är mitt uppe i krisen, gör mig övertygad om att vi kommer att klara utmaningarna.