Johannes Blomqvist och Linda Forsberg arbetar som studie- och yrkesvägledare på folkhögskola.
Johannes Blomqvist och Lina Forsberg arbetar som studie- och yrkesvägledare på folkhögskola.

”Våga fortsätta vägleda!”

Hur fungerar vägledning i coronatider? Vi har intervjuat två studie- och yrkesvägledare på folkhögskola om hur deras arbetssituation förändrats de senaste veckorna.
Uppdaterad: 26 mars 2020

Lina Forsberg är studie- och yrkesvägledare på Arbetarrörelsens folkhögskola i Göteborg.

Hur har ditt arbete förändrats på grund av coronaviruset?

- Jag har blivit mycket mer digitalt aktivt och har fler kommunikationstrådar ute i alla kanaler. Jag saknar deltagarna i korridoren så jag söker upp dem digitalt istället och visar att jag finns kvar. Jag har även stämt av med alla kursansvariga om det är deltagare som de vill att jag tar lite extra kontakt med. Vi får fortfarande boka in individuella möten på skolan så jag träffar vissa deltagare på plats. 

Vad tycker du är svårt i de nya förhållandena?

- Tråkigt att inte träffa deltagare och kollegor fysiskt lika mycket i vardagen. Svårt att nå ut till vissa deltagare, särskilt de som går etableringskurs. Men WhatsApp fungerar helt okej med dem. 

Vad har gått över förväntan eller bra?

- Jag har haft vägledning i alla sorters digitala kanaler; chatt i vår lärplattform, sms, mobilsamtal, FaceTime, WhatsApp och Google meet. Jag har hunnit ha kontakt med väldigt många av våra deltagare. Jag och kurator och specialpedagog har dragit igång en aktivitet i vår lärplattform för alla skolans deltagare som ersätter vårt café och korridorer. Där är det okej att ta kontakt i forum och chatt om allt det där som vi annars råkar säga till varandra när vi råkas. En bra låt, recept på goda muffins, påminna varandra om att ta paus och att solen skiner, typ. Det är ett bra sätt för oss att fortsätta finnas med i deltagarnas vardag och kunna fånga in det som händer. 

Vad vill du dela med dig av till dina kollegor på andra folkhögskolor?

- Våga fortsätta vägleda! Övergå inte till ren information och ansökningshjälp. Även om det också behövs så klart! Men fortsätt att göra kvalitativ vägledning och ge utrymme för lyssnande och för deltagaren. Studie- och yrkesvägledning verkar lugnande för många av dem jag haft kontakt med senaste veckan. Det är ett space utanför corona och kan ge utrymme för och hopp om framtiden. 

- En smart grej med Google Meet är att kunna dela skärm med den jag pratar med för då kan jag guida på ansökningssidor och liknande.

 

Johannes Blomqvist är studie- och yrkesvägledare på Mora folkhögskola.

Hur har ditt arbete förändrats på grund av coronaviruset?

 - Mer mejlande med deltagare. Fler möten med ledning, lärare och annan personal. Jag är studie- och yrkesvägledare på heltid egentligen, men har gått in med ungefär halva min arbetstid i ledningsgrupp och krisgrupp den senaste tiden.

Beskriv hur du lägger upp en vecka!

 - Planerar och håller möten där vi diskuterar hur vi löser undervisning, vägledning, informationskommunicerande och kursupplägg och så vidare. Till exempel i ett samarbete med en svenskalärare kan deltagarna få i uppgift att skriva ett personligt brev och göra intervju med Baskursen. De får först öva på adjektiv och egenskaper sedan spelar vi in föreläsningar och skickar i omgångar. Deltagarna skickar sina utkast och vi hjälper dem vidare på mejl eller telefon. 

Vad tycker du är svårt i de nya förhållandena?

- Att nå ut till alla! Vissa riskerar falla bort. Jag oroar mig för att en del deltagare som behöver mycket stöd och uppmuntran i till exempel skol eller- jobbansökningar inte ska få iväg dem. Vissa deltagare svarar inte på mejl eller telefon. Annars har jag kunnat haffa dem i korridoren, men det går inte nu.

Vad har gått bra eller över förväntan?

- Medarbetarna! Alla har varit och är jättelugna, proffsiga och kreativa! Tekniken - ta i trä - strular inte nämnvärt mycket ännu.

Vad vill du dela med dig av till dina kollegor på andra folkhögskolor?

- Samarbeta! Ta hjälp av och avlasta varandra. Bolla med andra över en fika online. Se det som ett utmärkt tillfälle att integrera SYV-frågor i undervisningen! Kanske har kökschefen eller städpersonalen idéer och förslag?