En kvinnas ansikte, ler stort, blå himmel och hav i bakgrunden.
Sofia Holm är lärare på Hagabergs folkhögskola, och hon ser hållbarhetskonferensen som ett bra tillfälle för ökad medvetenhet.

”Det är viktigt att vi folkhögskolor är med och ingjuter framtidshopp"

I början av december arrangerar Sveriges folkhögskolor en konferens om hållbarhet för folkhögskolepersonal. På Hagabergs folkhögskola, där konferensen ska hållas, arbetar läraren Sofia Holm. – Den här konferensen är ett perfekt tillfälle att börja ta steg för att göra fler aktiva val, säger Sofia Holm.
Uppdaterad: 26 september 2022

Läs mer och anmäl dig till hållbarhetskonferensen 1-2 december här.

I parken som tillhör Hagabergs folkhögskola driver personal och deltagare tillsammans ett projekt för att öka den biologiska mångfalden. Sofia Holm är lärare i naturkunskap och matematik på Hagabergs folkhögskola och berättar att de bland annat planterat träd som är viktiga för pollinatörer, byggt insektshotell, odlat kryddväxter och skapat en blomsteräng.

– Vi gör det för att öka medvetenheten och kunskapen om den biologiska mångfalden och för att synliggöra frågor kring hållbarhet. Det kan inspirera inte bara kursdeltagarna utan även våra konferensgäster och andra som stövar igenom vårt grönområde, säger Sofia Holm.

Vad krävs för att komma i gång med ett hållbarhetsprojekt på sin folkhögskola?

– Jag skulle säga att det går med väldigt små medel. För oss är det viktigt att involvera och engagera deltagare i projekten och spåna idéer tillsammans. Men man kan ju lika gärna jobba med något som man redan har i sin verksamhet, till exempel utveckla sin sopsortering för att göra det lättare att göra rätt.

Varför är det viktigt att arrangera en hållbarhetskonferens för folkhögskolepersonal?

– Jag tänker att det rimmar helt med folkhögskolans uppdrag och att hållbarhetsfrågorna fått alltför liten plats på agendan ibland annat årets valrörelse. Här kan vi vara med och göra skillnad! Det är viktigt att vi folkhögskolor ser allvaret i det som sker i form av att arter utrotas och temperaturhöjningen på jorden går i snabb takt. Detta kan vi inte blunda för och vi behöver ta vårt ansvar som folkhögskolor så att fler får upp ögonen för det som sker och inte minst vara med och ingjuta hopp för den unga generationen. Tror och hoppas att vi under denna konferens ska få möjlighet att dela goda idéer och inspirerar varandra som folkhögskolor.

För den som jobbar på folkhögskola och känner sig helt ny på de här frågorna – vad skulle du vilja säga till den?

– Då tänker jag att den här konferensen är ett ypperligt tillfälle att börja ta steg, om än små mot ökad medvetenhet! När en får möjlighet att börja titta på den egna verksamheten så går det ofta att hitta många bitar som är bra. Genom att öka medvetenheten och engagemanget i de delarna som är bra kan dessa utvecklas och de delar i verksamheten som i direkt fel riktning tas bort. Det är viktigt att ingjuta hopp och inte känna att det är för stort, utan att vi var och en och tillsammans som folkhögskolor kan göra skillnad!