Två faktarutor med bild på två leende kvinnor.
Resultatet av folkhögskoleenkäten används bland annat i satsningen "Fredagsfakta om folkhögskola" i sociala medier.

Delta i Folkhögskoleenkäten och bidra till att stärka svensk folkhögskola

Gör som 116 andra folkhögskolor - delta i Folkhögskoleenkäten! Genom att delta får skolan underlag till sitt eget utvecklingsarbete och bidrar samtidigt till att stärka folkhögskolan som utbildningsform. Alla folkhögskolor är välkomna att medverka.
Uppdaterad: 29 februari 2024

Med hjälp av Folkhögskoleenkäten kan man få reda på hur deltagarna uppfattar sin studietid och på så sätt få ett underlag för utveckling av den egna verksamheten.

Det nationella resultatet av enkäten används också för att visa politiker med flera hur deltagarna upplever sin studietid. Detta kan bidra till att motivera en fortsatt satsning på folkhögskolan i Sverige.

Fakta från resultatrapporten har till exempel använts i debattartiklar, i kontakter med politiker och i satsningen med fredagsfakta om folkhögskola i sociala medier. Se exempel under Resultat och effekter.

Varför ska en folkhögskola delta i Folkhögskoleenkäten?

– Det är dels bra för skolan, man får ett material som man kan använda för att utveckla den egna skolan. Men de 156 folkhögskolorna behöver också varandra för att vi tillsammans ska kunna berätta vad utbildningsformen folkhögskola är. Ju fler skolor som är med i Folkhögskoleenkäten, desto bättre är det för utbildningsformen folkhögskola, säger Olle Westberg, generalsekreterare på Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.

– Man får väldigt mycket stöd och hjälp från FSO när man går med. Man får handledning, man får mallar man kan jobba med, man har ett material som dessutom följer upp statens mål med folkbildningen. Man kan också använda underlaget för att redovisa för sin huvudman. Du har allt i ett och samma paket, säger Annica Wallenborg, verksamhetschef på Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation.

116 folkhögskolor deltar i enkäten

Under 2023 vad det 116 folkhögskolor som deltog i enkäten och antalet svarande kursdeltagare uppgick till totalt 11 009. Om man som folkhögskola deltog förra året behöver man inte anmäla sig igen. Till alla skolor som redan deltar har Olle och Annica en hälsning.

– Tack för att ni deltar! Ni är verkligen värdefulla för att vi ska kunna ta fram ett material där vi har ett budskap som beskriver hur folkhögskolorna jobbar. Tack för att ni har gjort det valet, säger Annica Wallenborg.

– Fortsätt att jobba med det ni gör, det görs fantastiskt mycket bra arbete idag på folkhögskolorna, det vet vi. Men man kan hela tiden vara med och förfina det man gör och utveckla, säger Olle Westberg.

Frågor och anmälan

Vill din skola medverka? Anmäl er till Folkhögskoleenkäten här (öppnas i ny flik)

Mer information om Folkhögskoleenkäten finns här.

Om du har frågor om hur det fungerar att medverka i enkäten, kan du kontakta
enkat@sverigesfolkhogskolor.se.