En kvinna och en man sitter ner och tittar in i kameran.
Annica Wallenborg och Christer Nylander (L).

Liberalerna: Stärk folkhögskolan men låt den behålla sin identitet

– Vi funderar på hur man ska stärka folkhögskolan och samtidigt låta den behålla sin egen identitet, säger Christer Nylander (L), kulturpolitisk talesperson för Liberalerna.
Uppdaterad: 5 april 2022

I senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten intervjuas riksdagsledamot Christer Nylander (L), kulturpolitisk talesperson för Liberalerna, av Annica Wallenborg, verksamhetschef för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI.

– Mycket av svensk skola handlar om att se till att elever, det blir nästan lite industriellt, att se till att alla löser sina uppgifter och går igenom systemet så fort som möjligt, säger Christer Nylander (L).

– Det passar säkert en del men det finns människor som behöver en annan miljö, ett annat tempo och en annan kultur och en fördjupad samvaro med andra och med sig själv. Folkhögskolan passar väldigt bra för den typen av människor.

Respekt för pedagogik och förutsättningar

Under de senaste åren har flera satsningar på folkhögskolan gjorts i form av fler deltagarplatser. Samtidigt har ersättningen per studerande länge stått still, eller rent av tappat i värde i förhållande till inflation och kostnadsökningar. Hur ser Liberalerna på detta?

– När man gör satsningar på folkhögskolan måste man göra det med respekt för den pedagogik och förutsättningar som finns. Så att man kan dra nytta av styrkan folkhögskolan har utan att göra det till något som liknar allt annat vi redan har inom arbetsmarknadspolitiken och utbildningssystemet. Men använd gärna och bygg ut folkhögskolan, men inte på ett sätt som riskerar egenvärdet i folkhögskolan, säger Christer Nylander.

Återupprätta bildningens ställning

I intervjun ombeds Christer Nylander att avsluta meningen "Om jag var minister med ansvar för folkbildningen, då skulle jag..."

– Jag vill ta ett bredare grepp kring bildning generellt i samhället. Mitt svar på den frågan är att jag skulle ta ett bredare grepp kring folkbildning och en kampanj för att återupprätta bildningens ställning i Sverige, säger Christer Nylander.

Se hela avsnittet av Folkhögskolekvarten med Christer Nylander (L)