En kvinna med brunt hår mot en mörk bakgrund. Ler stort.
Johanna Gustafssons resa med tre diagnoser i skolan skildras i boken med samma namn. I dag jobbar hon som elevassistent.

”Jag vill vara den resurs som jag själv inte fick i skolan”

Johanna Gustafsson hade en tuff skoltid som kantades av osäkerhet och dåligt självförtroende. Det var först på folkhögskolan hon hittade hem. Nu är hon gett ut en bok som kan användas som stöd till lärare, och jobbar själv som elevassistent på en grundskola. – Jag vill vara den resursen som jag själv inte fick i skolan, säger Johanna.
Uppdaterad: 22 augusti 2022

Johanna Gustafsson har tillsammans med pedagogen Kenth Hedevåg släppt boken Johanna - Tre diagnoser i skolan. Det är en skildring av hennes resa genom skolans värld och hur hon upptäckte sina tre diagnoser, dyslexi, autism och adhd.

Låtsades läsa på lektionerna

Dyslexin var den diagnos som upptäcktes först. I grundskolan låtsades hon ofta läsa på lektionerna för att hon skämdes för att det tog så lång tid för henne. Sedan försökte hon läsa i kapp på kvällarna hemma.

–  Jag funderade mycket på varför jag kände mig så annorlunda och varför jag inte kunde lära mig som de andra i klassen.

Efter gymnasiet gick Johanna en tid på Allmän kurs på June folkhögskola. Därefter började hon på fritidsledarlinjen på Valla folkhögskola.

– Jag fick direkt en väldigt bra känsla av folkhögskoleformen. Jag trivdes bra i blandningen av folk i olika åldrar och gemenskapen. Jämfört med tidigare skolformer så var folkhögskolan inte lika fyrkantig.

Tog hjälp av klasskompisarna

Hon berättar ett exempel: när klassen skulle läsa en text på lektionerna så uppmuntrade lärarna henne att ta hjälp av en klasskompis för att läsa texten. Lärarna ville att eleverna skulle lära av varandra.

– När jag till slut vågade fråga någon om hjälp, då läste den personen högt för mig. Det blev en win-win för att den andra personen fick också lära sig texten bättre och vi kunde diskutera innehållet med varandra.

En kväll under tiden på Valla folkhögskola umgicks Johanna med några klasskompisar och kollade på film. Helt plötsligt började hon andas snabbare, svettas och gråta jättemycket. Hon hade sin första panikångestattack. Det var en mörk stund och gjorde att Johanna gick in i en depression efteråt.

– När jag har tänkt tillbaka så har jag undrat: varför hände det på folkhögskolan? Jag tycker ju att jag hade en så bra tid där. Men det var som om allt det som jag hållit inne kom upp på folkhögskolan. Som att allt släppte på något sätt.

Autism och adhd

Efter händelsen sökte Johanna vård och fick till slut en utredning som visade att hon har diagnoserna autism och adhd också.

– Det var skönt att få en förklaring. Men det gör ju inte att problemen försvinner.

Johanna gick färdigt fritidsledarlinjen och jobbar idag som elevassistent i grundskolan.

– Jag gillar mitt jobb. Jag känner igen mycket i mig själv. Jag vill vara den resurs som jag själv inte fick i skolan. Jag försöker göra så som jag själv hade velat ha det.

Hur hade du velat ha det i din tidiga skolgång?

– Att inte behöva vara rädd för att visa att man har det svårt. Att man kan gå undan i ett mindre grupprum och jobba. Inte vara rädd för att man behöver göra på ett annat sätt. Man måste inte alltid göra som alla andra.  Man kan lära sig på olika sätt.

Läs mer om Johanna Gustafsson och Kenth Hedevåg

Läs mer om boken Johanna - Tre diagnoser i skolan och på Johanna Gustafsson på hennes webbplats https://johannagustafsson.se/

samt på Kenth Hedevågs webbplats www.hedevagpedagogik.se