En kvinna i rosa kavaj framför svenska flaggan och EU-flaggan.
Finansminister Elisabeth Svantesson presenterade vårbudgeten vid regeringens pressträff den 15 april.

Inga satsningar på folkhögskolan i regeringens vårbudget

Regeringen presenterade idag sin ekonomiska vårproposition och ändringsbudget. Inga satsningar görs på folkhögskolan. Däremot tillförs komvux resurser till 2 000 utbildningsplatser inom regionalt yrkesvux. Kommuner tillförs även resurser till sfi för ukrainare på flykt.
Uppdaterad: 15 april 2024

167 miljoner kr motsvarande 2 000 fler utbildningsplatser inom regionalt yrkesvux går till att förstärka yrkesutbildningen. Även 20 miljoner kr går till de kommuner som erbjuder sfi för ukrainare på flykt.

Men inga satsningar på folkhögskolan trots att utbildningsformen framgångsrikt ger såväl yrkesutbildning som sfi.

– Det är bra att regeringen ser behovet av yrkesutbildning och en höjd utbildningsnivå. Riksrevisionens granskning i mars visade att folkhögskolan är viktig för de med kort utbildningsbakgrund. Därför är det minst sagt förvånande att folkhögskolan inte finns med i regeringens satsningar på vuxenutbildning, säger Anna Ekström och Thomas Nilsson, ordförande för RIO respektive OFI, i ett gemensamt uttalande.

Olle Westberg, generalsekreterare RIO
olle.westberg@sverigesfolkhogskolor.se