Kvinna med glasögon och armarna i kors tittar in i kameran.
Anna Ekström är RIOs nya ordförande. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet.

Anna Ekström: Bildning behövs i polariserad tid

När Anna Ekström berättar att hon nu är engagerad för folkhögskolan händer det ofta att människor får något mjukt i blicken. "Nästan alla känner till någon som kommit på fötter tack vare folkhögskolan. Jag kommer fortsätta kämpa för mer pengar och fler uppdrag till folkhögskolorna", säger hon.
Uppdaterad: 10 oktober 2023

Anna Ekström, 64

Ordförande för RIO, ordförande för Biskops Arnö folkhögskola, styrelseledamot i Birkagårdens folkhögskola, ordförande för ABF Stockholm och ordförande i styrelsen för Umeå universitet. Tidigare bland annat utbildningsminister och generaldirektör för Skolverket.

Familj: Maken Lasse och två utflugna barn.

Bor: Lägenhet i Stockholm.

Fritid: Just nu Quardle, ett ordpussel på nätet. Försöker komma igång att läsa romaner. Jag var för stressad för det när jag var minister. I stället läste jag dikter och det kan jag rekommendera.

Läser: Poeten Jenny Wrangborg tycker jag mycket om. Hon skriver väldigt bra om det moderna arbetslivet.

Lyssnar på: Klassisk musik och P1.

En femårig Anna Ekström är på familjemiddag när farmor slungar ut frågan: ”Vem är Ragnar Edenman?” Lilla Anna svarar med klar stämma: ”Ecklesiastikminister!”

– Redan då var jag nog något av en besserwisser, men ingen anade väl att jag sextio år senare själv skulle vara ecklesiastikminister, eller utbildningsminister som det nu heter.

Historien säger något om rötterna till Anna Ekströms samhällsengagemang.

– Drivkraften kommer helt klart hemifrån. Mamma var med och bildade den första fackföreningen för dagbarnvårdare, alltså dagmammor. Som pensionär driver hon nu frågor om rätt till wifi på äldreboenden och har till och med blivit influencer på Twitter.

Överst på listan

När Anna Ekström efter regeringsskiftet för ett år sedan blev av med ministerjobbet var det inget alternativ att luta sig tillbaka och ta det lugnt. I stället satte hon sig vid köksbordet med ett blankt papper och frågade sig själv: ”Vad vill jag göra nu?”

– Överst på listan skrev jag folkhögskolor och studieförbund. Det är väl ingen hemlighet att jag under min tid som minister blev förälskad i folkhögskolan.

Ett år senare är hon ordförande för RIO, har styrelseuppdrag i två folkhögskolor och är dessutom ordförande för ABF Stockholm. Hennes kärlek till folkbildningen tycks besvarad.

Regeringspolitiken oroar

Den nuvarande regeringspolitiken oroar Anna Ekström. De senaste två årens försämrade ekonomiska läge för folkhögskolorna är allvarligt, lika bekymmersamt är den politiska polariseringen i synen på folkbildning.

– Under lång tid har både studieförbund och folkhögskolor haft ett grundmurat stöd i riksdagen. Nu verkar det som att folkbildningen blir en höger-vänsterfråga. Det är orättvist mot alla borgerligt sinnade som verkar i folkhögskolan, men också mot alla som inte alls tillhör något politiskt läger.

Värst är det dock för deltagarna.

– För en stor grupp människor är folkhögskolan helt avgörande för att de ska kunna gå vidare i livet.

Folkhögskolornas frihet att själva forma utbildningar och pedagogiska metoder är en förutsättning för fortsätt framgång, särskilt för dem med en strulig skoltid i bagaget, menar Anna Ekström.

– Många deltagare har uppfattat sig själva som misslyckade under tolv år i skolan, nu kan de äntligen får känna hur det känns att lyckas.

Bidra till kompetensförsörjning

Många folkhögskolor har på senare tid satsat hårt på att bidra till kompetensförsörjningen i samhället, bland annat genom yrkesutbildningar, där behoven är särskilt stora. Folkhögskolorna kan också uppvisa resultat som få andra utbildningsanordnare.

– När regeringen vill stärka kompetensförsörjningen satsar de på komvux och yrkeshögskolan, medan folkhögskolan lyser med sin frånvaro. Det är faktiskt anmärkningsvärt, säger hon.

Bildning behövs

Anna Ekström är tacksam över förtroendet att få leda RIO. Hon menar att rörelsefolkhögskolornas breda kontaktnät i det svenska civilsamhället innebär stora möjligheter till snabba insatser.

– Titta bara hur det var när flyktingarna kom från Ukraina. Då agerade både folkhögskolor och studieförbund för att flyktingarna skulle kunna lära sig svenska, och även få lära känna svenskar.

Anna Ekström har redan besökt flera folkhögskolor och vill fortsätta lära sig mer om vardagsvillkoren på rörelsefolkhögskolorna. Det är knappast någon tvekan om att hon kommer att fortsätta driva på politiskt för goda villkor för folkhögskolan.

– Jag kommer att göra allt jag kan för att hela samhället ska inse hur viktig folkhögskolan är för bildning och för utbildning som leder till vidare studier och jobb. Dessutom, i vår polariserade tid behövs mer bildning, inte mindre.