Vikten av att dela sin berättelse

Uppdaterad: 7 mars 2024

Höstens arbete är i fullgång och i Jag-vi-världen metoden handlar del ett till stor del om att utforska sin egen berättelse.

Utifrån lärdomar från vårt första projektår har vi punktat ner det vi i projektet ser som den egna berättelsens styrka och syftet med att deltagarna ska ägna tid till att hitta sin berättelse. Det handlar om att få möjlighet att stöd att:

• Förstå sig själv
  • Utforska sina intressen och drivkrafter
  • Upptäcka att andra har liknande erfarenheter och att det kan vara en styrka – skapar gemenskap och ökad förståelse
  • Stötta andra och stärka sig själv genom att dela sin berättelse
  • Hitta narrativet till sitt eget engagemang

Arbetet med sin egen berättelse går självklart att göra på oändligt många olika sätt  och i år har flera av våra skolor valt att arbeta med att skapa tidslinjer.

Vi har skrivit mer om tidslinjer i ett tidigare blogginlägg men kortfattat handlar det om att lära sig en berättelses olika byggstenar genom att forma tidslinjer utifrån en specifik händelse eller del av ens eget liv. I den här övningen kan deltagaren själv välja om de vill berätta om något personligt och nära från sitt liv eller om de hellre berättar om något som inte känns så svårt att dela med sig av. Det är väldigt viktigt att deltagarna inte känner sig pressade att dela med sig av något de egentligen inte vill berätta om.

Vissa skolor har inlett den här övningen med att låta deltagarna bygga tidslinjer av andras berättelser i form av radioprat, filmer och till och med av låttexter. Det är ett bra sätt att introducera övningen på då deltagarna får lära sig tekniken utan att behöva gå in i sin egen berättelse. Det har också öppnat upp för diskussioner kring vilka känslor som andras berättelser kan frammana. Att jobba med andras berättelser kan väcka tankar på vad deltagarna själva ska berätta om och hur mycket de vill blotta av sin egen historia. Vad orkar man dela? Vad vill man dela? Vad har jag varit med om som kan kopplat till engagemang? Viktiga frågor att ställa sig själv och grunden för att kunna utveckla och upptäcka sitt eget engagemang.

I slutet av tidslinjeövningen utvärderade en skola uppgiften med hjälp av mentimeter.
Deltagarna fick frågan om vad som har varit meningsfullt under övningarna kring tidslinjen.

Det blev en fin karta som ramar in allt som vi också tycker är meningsfullt med att både hitta och dela med sig av sin berättelse.

mentikarta om berättelser

Är du intresserad av att ta del av övningen "bygg din egen tidslinje" kan du klicka HÄR.
Pedagogerna har utifrån den här mallen format om övningen så att den passar deltagarna i den egna skolan.

26 oktober 2022