Närbild på
Heléne Undén, lärare, Vadstena folkhögskola.

På internatet lever du med ditt lärande

– Internatidén är fantastisk. Deltagarna blir på något sätt en del av sitt eget lärande, och det förstärker lärandeprocessen. Det säger Heléne Undén, lärare på Vadstena folkhögskola.
Uppdaterad: 17 oktober 2022

Helene Undén arbetar främst på kulturvårdarlinjen, där många av deltagarna bor på skolans internat. En av poängerna med internatidén, menar hon, är att deltagare från olika klasser och kurser möts och lär känna varandra.

Och det finns fler fördelar.

– För många deltagare är tiden på skolan en period i livet då de verkligen går in för något. Oavsett om det är teoretiskt eller praktiskt, kan internatdeltagarna fortsätta med det på kvällar och helger. Det är så klart inget krav, men många gör det.

Ödmjukhet

För Heléne Undén är det uppenbart att internatdeltagarna utvecklas som människor. Nära samvaro med andra leder till förändring.

– Jag har inte forskat på det, men tycker mig se att internatdeltagarna utvecklar en slags ödmjukhet till varandra. I början kan det bli lite krockar, särskilt efter den första smekmånaden. Men sedan är det som att det växer fram en äkta förståelse för andra. Det handlar inte om de fina orden, utan om att deltagarna verkligen börjar se sig själva och andra på ett nytt sätt.

Det kan också finnas risker med den starka inre gruppgemenskapen på internatet. En slutenhet som skapar en inre trygghet, men stänger ute världen runt omkring.

– Här har vi pedagoger en uppgift att se till att varken skolan eller grupperna blir för introverta. Vi arbetar mycket för att deltagarna ska ta del av livet i samhället utanför skolan. Och det underlättas av att det händer mycket i Vadstena som vi är en del av, inte minst på kulturområdet.

Huvudman för Vadstena folkhögskola är Linköpings stift.