Man med solglasögon står vid havet.
Roger Andreasson, ordförande för nystartade Mimi folkhögskola.

Mimi – ny folkhögskola för personer med psykisk ohälsa

– Det känns underbart att vi har blivit godkända som folkhögskola. Många av våra deltagare har känt sig utanför och udda. Här får de chans att bygga upp både sin kunskap och självkänsla. Det säger Roger Andreasson, ordförande för den nystartade folkhögskolan Mimi i Göteborg.
Uppdaterad: 14 juni 2022

Folkhögskolan Mimi riktar sig i första hand till personer med psykisk ohälsa, ofta med bittra erfarenheter från den ordinarie skolan. Lösningen för många har helt enkelt varit att strunta i skolan. Ensamhet, isolering och ofullständiga studier har ofta blivit följden. Unga som mår dåligt psykiskt riskerar att fastna i ett permanent utanförskap, och just den utvecklingen vill Mimi försöka bryta.

– Det finns alltid utmaningar för dem som har oro i kroppen och i knoppen, säger Roger Andreasson och berättar att skolan satsar hårt på deltagarstöd och andra insatser för att motivera deltagarna att komma till lektionerna, vilket inte är självklart.

– Det gäller att få till en känsla av att vi är en grupp som stödjer varandra. Ofta krävs det att vi ringer till deltagarna, och då brukar vi säga: ”kom, vi behöver dig här hos oss”.

Kopplingar till Fontänhusrörelsen

Mimi folkhögskola är medlem i RIO och drivs av Folkhögskoleföreningen Gyllenhuset. De har beviljats statsbidrag för tre år, från och med 2022, och kan därefter ansöka om att bli ordinarie statsbidragsmottagare.

Skolan har kopplingar till Fontänhusrörelsen, som finns i ett trettiotal länder och där människor med psykisk ohälsa kan hitta en väg till återhämtning. Det finns 13 fontänhus runt om i Sverige, som i hög grad drivs av medlemmarna själva, genom att de arbetar i kök, med fastighet och administration.
– På Fontänhusen, liksom på vår folkhögskola, är det ingen som blir betraktad som konstig för att de mår psykiskt dåligt, vilket tyvärr fortfarande är vanligt i samhället, säger Roger Andreasson.

Behov finns

Skolan har för närvarande 65 deltagare på allmän kurs och ett hundratal som går särskilda kurser på deltid. Några deltagare har anknytning till Fontänhusen, men många kommer från andra håll.
– Det sprider sig snabbt att vi finns, och det visar att vi behövs. Det händer att föräldrar kommer till oss med sina unga som kanske inte varit i skolan på sju, åtta år. Jag tror att folkhögskolans grundidéer och det som vi erbjuder på Mimi kan vara ett bra alternativ för dem, säger Roger Andreasson.

Läs mer om Mimi folkhögskola på deras webbplats (nytt fönster) >