Först det praktiska – sedan kommer teorin

"Vi rustar människor, både för livet och för arbetsmarknaden." Det säger Anneli Karlsson, rektor på Sjöviks folkhögskola i Avesta. På skolan utbildas kockar och köksbiträden, och planer finns på yrkesutbildningar till målare och socialpedagoger. Det gäller bara att få pengarna att räcka till.
Uppdaterad: 12 december 2023

Anneli Karlsson berättar att Sjöviks folkhögskola har potential att anordna fler yrkesutbildningar. Men det finns utmaningar, och den största stavas pengar.

– Det är ett tufft läge, både för kommunerna och för oss på folkhögskolorna. Vi gör mycket nu, men skulle kunna göra ännu mer.

Leende kvinna med medellångt hår.
Anneli Karlsson, rektor på Sjöviks folkhögskola.

Samverkan är en förutsättning

Det är svårt att få statsanslaget räcka till för att utveckla och etablera nya yrkesförberedande kurser. Samverkan med kommuner, region och näringsliv, som inbegriper finansiella tillskott, är en förutsättning.

– Alla känner inte till folkhögskolans möjligheter, men vi måste tillsammans hitta flexibla lösningar, säger Anneli Karlsson som gärna skulle öppna folkhögskolan för ungdomar mellan 16 och 20 år som inte finner sig till rätta i gymnasiet.

– Många aktörer värnar om sina egna utbildningsinstitutioner, men vi borde också se till människors behov. Folkhögskolan är en tillåtande miljö som skapar engagemang och delaktighet. Små grupper och lärarledda lektioner gör att många som tidigare fallit mellan stolarna finner sig till rätta hos oss.

Ofrivillig isolering

I likhet med de flesta folkhögskolor kan Anneli Karlsson ge exempel på ungdomar och unga vuxna som under tiden på Sjövik tagit nya och stora steg framåt.

– Jag gillar egentligen inte begreppet hemmasittare. Det handlar ofta om en ofrivillig isolering. De flesta vill gå i skolan, men klarar av olika anledningar inte av gymnasiet.

På Sjöviks kurser med yrkesinriktning finns det deltagare med en sådan bakgrund.

– De behöver börja i det praktiska för att sedan närma sig de teoretiska ämnena som ger behörighet.

Resultaten är goda

Sjövik följer upp deltagarna efter att de slutat på yrkeskurserna. Resultaten är goda, de flesta går vidare till jobb eller fortsätta studier.

– Folkhögskolan måste vara med i samhällsförändringen och se till människors behov. Vi ska bilda för livet, och arbetslivet är ju en del av livet, säger Anneli Karlsson.

Mer om Sjöviks folkhögskola på deras webbplats. (öppnas i ny flik)

Se alla yrkesutbildningar på folkhögskola.nu. (öppnas i ny flik)