Bild med åtta porträtt på politiker.
Vad vill partierna göra för folkhögskolan? Om några veckor, 11 september, avgörs det i årets riksdagsval.

Inför valet - vad vill partierna göra för folkhögskolan?

I våras intervjuade vi alla riksdagspartiers kulturpolitiska talespersoner och ställde frågan: vad vill du göra för folkhögskolan? Nu, några veckor innan valet presenterar vi en sammanfattning.
Uppdaterad: 2 september 2022

”Sänk åldersgränsen för Allmän kurs på folkhögskola” - Anna-Belle Strömberg (S)

Socialdemokraterna vill att fler ska få möjlighet att gå direkt från grundskolan till folkhögskolans Allmän kurs.

– Det finns en efterfrågan att studera med en annan metodik. Det vore bra att kunna erbjuda Allmän kurs på folkhögskola som alternativ direkt efter grundskolan, säger Anna-Belle Strömberg, socialdemokrat och talesperson för folkbildningsfrågor.

Se hela intervjun med Anna-Belle Strömberg (S) här.

”Minska andelen Allmän kurs på folkhögskola” - Bo Broman (SD)

Allmän kurs bör utgöra 15 procent av folkhögskolornas verksamhet, jämfört med cirka 40 procent idag, enligt Sverigedemokraterna. Den som missat hela eller delar av gymnasiet bör istället vända sig till komvux.

– Vi vill inte plocka bort möjligheten att gå på Allmän kurs på folkhögskola.
Men det bör vara den kommunala vuxenskolans huvuduppgift, säger Bo Broman kulturpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Se hela intervjun med Bo Broman (SD) här.

”Höj lönerna för lärare på folkhögskola” - Vasiliki Tsouplaki (V)

– Vi föreslog i förra höstbudgeten en extra satsning runt 160 miljoner för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner för lärare och se till att kunna anställa specialkompetens när man får fler elever med särskilda behov, säger Vasiliki Tsouplaki, kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Se hela intervjun med Vasiliki Tsouplaki (V) här.

”Stärk folkhögskolan men låt den behålla sin identitet” - Christer Nylander (L)

Om Christer vad minister med ansvar för folkbildning skulle han vilja ta ett bredare grepp kring folkbildning och driva en kampanj för att återupprätta bildningens ställning i Sverige.

Se hela intervjun med Christer Nylander (L) här.

”Stötta kommuner som dragit ner på finansieringen av folkbildningen” - Anna Sibinska (MP)

– Det behövs ett nationellt initiativ för att stötta kommunerna där man drar ner på finansieringen av folkbildningen. Vi vill ha en nära dialog med folkhögskolorna, säger Anna Sibinska, kulturpolitisk talesperson för Miljöpartiet.

Se hela intervjun med Anna Sibinska (MP) här.

”Ersättningsnivåerna är ett bekymmer” - Kristina Axén Olin (M)

Även högskolor och universitet vittnar om att ersättningsnivåerna inte har hängt med, menar Kristina Axén Olin, kulturpolitisk talesperson för Moderaterna.

Se hela intervjun med Kristina Axén Olin (M) här.

”Folkhögskolan spelar stor roll för en levande landsbygd” - Catarina Deremar (C)

– Förut utbildade man sig och stannade i samma arbete i hela sitt yrkesliv. Så ser det inte ut nu, säger Catarina Deremar kulturpolitisk talesperson för Centerpartiet.

Se hela intervjun med Catarina Deremar (C) här.

”Det är viktigt att man får betalt för de insatser man gör” - Roland Utbult (KD)

– Deltagarna har ökat i antal via satsningar från regeringen, som vi har stöttat. Men när kostnadsutvecklingen inte följer med är det ett bekymmer, säger Roland Utbult, kulturpolitisk talesperson för Kristdemokraterna.

Se hela intervjun med Roland Utbult (KD) här.