En man och en kvinna sitter på var sin stol, de har ett litet svart bort emellan sig och en turkos gardin bakom. De ler.
Thomas Nilsson, ordförande för OFI, intervjuar Anna-Belle Strömberg (S).

S vill sänka åldersgränsen för Allmän kurs på folkhögskola

Fler borde få möjlighet att gå direkt från grundskolan till folkhögskolans Allmän kurs. Det säger Anna-Belle Strömberg (S), talesperson för folkbildningsfrågor inom Socialdemokraterna, i den nya intervjuserien Folkhögskolekvarten.
Uppdaterad: 17 mars 2022

– Det finns en efterfrågan att studera med en annan metodik. Det vore bra att kunna erbjuda Allmän kurs på folkhögskola som alternativ direkt efter grundskolan, säger Anna-Belle Strömberg, socialdemokrat och talesperson för folkbildningsfrågor.

En farhåga med att sänka åldersgränsen kan vara att folkhögskolan går från att vara en vuxenutbildning. Det påpekar Thomas Nilsson, ordförande för Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI, som intervjuar Anna-Belle under samtalet.

– Folkhögskolan ska vara som den är i dag. Men samtidigt vill vi kunna öppna ett fönster för dem som inte klarar gymnasieskolan, säger Anna-Belle Strömberg.

Folkhögskolekvarten med Anna-Belle Strömberg (S)

Se hela avsnittet här nedan. Vill du ha undertexter, klicka på pratbubblan i spelaren.

Om Folkhögskolekvarten

I intervjuserien Folkhögskolekvarten får representanter från alla åtta riksdagspartier svara på frågor om folkhögskola. Serien är en del av Sveriges folkhögskolors demokratisatsning i samband med valåret 2022.

Läs mer om demokratisatsningen genom att klicka på denna länk.