Två män i kostym sitter på var sin stol, kollar in i kamera, turkost draperi bakom dem.
Olle Westberg, generalsekreterare för RIO, intervjuar Bo Broman (SD) kulturpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Sverigedemokraterna vill minska andelen Allmän kurs på folkhögskola

Allmän kurs bör utgöra 15 procent av folkhögskolornas verksamhet, jämfört med cirka 40 procent idag, enligt Sverigedemokraterna. Den som missat hela eller delar av gymnasiet bör istället vända sig till komvux.
Uppdaterad: 20 september 2022

– Vi vill inte plocka bort möjligheten att gå på Allmän kurs på folkhögskola.
Men det bör vara den kommunala vuxenskolans huvuduppgift, säger Bo Broman (SD), kulturpolitisk talesperson för Sverigedemokraterna i senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten, där han intervjuas av Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO.

Vill minska anslaget till folkbildningen med 1,2 miljarder

I ett inslag från Sveriges radio framkommer att Sverigedemokraterna i budgetförhandlingarna inför 2022 vill minska anslaget till folkbildningen med 1,2 miljarder jämfört med nuvarande regering.

Det är en uträkning som de låtit göra utifrån att Allmän kurs minskar från cirka 40 procent av folkhögskolornas verksamhet idag, till att utgöra 15 procent.

– Vi vill inte att folkhögskolan ska bli en "normal" utbildning, för det urvattnar folkhögskolans särart. Vi vill komma ner till att det utgör 15 procent av folkhögskolans verksamhet, och där har vi kommit fram till det beloppet, säger Bo Broman.

10 procents avhopp på Allmän kurs jämfört med 20 procents avhopp på komvux

Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO, lät statistikmyndigheten SCB undersöka andelen avbrott på Allmän kursUndersökningen visar att andelen avbrott som registreras efter den 15:e studiedagen är drygt 10 procent.

Olle Westberg presenterar siffrorna och frågar Bo Broman hur han ställer sig till detta, under intervjun.

–  Det kan finnas många anledningar till att man hoppar av en utbildning. Statskontoret gjorde en undersökning för några år sedan för att se hur många som gick vidare till högre studier, och då var siffran ungefär lika stor mellan komvux och Allmän kurs. Så komvux gör ett bra jobb. Det gör folkhögskolan också. Men mitt parti har den uppfattningen att vi bör omprioritera medlen.

Se hela avsnittet av Folkhögkolekvarten med Bo Broman (SD)

Klicka här för att se fler avsnitt av Folkhögskolekvarten >