Vänsterpartiet vill satsa på höjda löner för lärare på folkhögskola

– Vi föreslog i förra höstbudgeten en extra satsning runt 160 miljoner för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner för lärare och se till att kunna anställa specialkompetens när man får fler elever med särskilda behov, säger Vasiliki Tsouplaki (V), kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.
Uppdaterad: 31 mars 2022

I senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten intervjuas Vasiliki Tsouplaki (V), kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet, av Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO.

Satsningar på fler deltagarplatser

Under de senaste åren har flera satsningar på folkhögskolan gjorts i form av fler deltagarplatser.

– Jag tycker det är jätteviktigt att fler får chansen att gå på folkhögskola. Under förra mandatperioden när vi samarbetade med regeringen kring budgeten så såg vi till att det blev fler platser på folkhögskolorna. Jag tror att vi kom upp i 8000 fler platser till slut. Det känner jag mig väldigt nöjd med att vi lyckades åstadkomma tillsammans, säger Vasiliki Tsouplaki (V), kulturpolitisk talesperson för Vänsterpartiet.

Extra satsning på löner för lärare

Samtidigt har ersättningen per studerande länge stått still, eller rent av tappat i värde i förhållande till inflation och kostnadsökningar. Vad vill Vänsterpartiet göra åt detta?

– Vi har kikat på detta. Man måste se till att inte bidragen urholkas långsiktigt och där föreslog vi i vår höstbudget förra året, en extra satsning runt 160 miljoner för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner för lärare och se till att kunna anställa specialkompetens när man får fler elever med särskilda behov.

Se hela avsnittet av Folkhögskolekvarten med Vasiliki Tsouplaki (V)