En man och en kvinna sitter ner och tittar in i kameran.
Olle Westberg intervjuar riksdagsledamot Catarina Deremar (C).

Catarina Deremar (C): Folkhögskolan är viktig för möjligheten till omstart

– Förut utbildade man sig och stannade i samma arbete i hela sitt yrkesliv. Så ser det inte ut nu, säger Catarina Deremar (C), kulturpolitisk talesperson för Centerpartiet, i senaste delen av Folkhögskolekvarten.
Uppdaterad: 7 april 2022

I det senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten intervjuas riksdagsledamot Catarina Deremar (C), kulturpolitisk talesperson för Centerpartiet, av Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation RIO.

Catarina Deremar menar att folkhögskolan har en viktig uppgift i att erbjuda livslångt lärande och möjligheter till omstart i livet och i yrkeslivet.
Om jag tänker tillbaka lite, vi behöver inte gå så långt tillbaka, när man utbildade sig och stannade i samma arbete i hela sitt yrkesliv. Så ser det inte ut nu. Nu pratar vi om lärande för hela livet och då behöver man olika vägar för att hitta de här utbildningarna eller omstarterna. Så att det är viktigt att man har den möjligheten, säger Catarina Deremar.

Fler och fler får diagnoser

I intervjun ställer folkhögskoledeltagaren Cissi en fråga kring psykisk ohälsa och undrar hur fler kan få möjlighet att gå på folkhögskola.
Eftersom det är fler och fler som får diagnoser av olika slag, då tänker jag att när man kanske får gå igenom hela sin skoltid utan att ha fått den diagnosen och inte fått verktyg att jobba med så kan det här vara en omstart. När de här bitarna har fallit på plats är folkhögskola utmärkt för den gruppen, säger Catarina Deremar.

En levande landsbygd

Folkhögskolorna som ligger utanför storstäderna har ofta en stor betydelse för lokalsamhället och en levande landsbygd.
Det kommer deltagare ifrån hela landet till den här lilla byn, är det ju ibland, där folkhögskolan är placerad, så det är klart att det betyder jättemycket. Det kan ju vara underlag för butik eller vad som helst, att man har en folkhögskola i närheten. Så det spelar ju jättestor roll, säger Catarina Deremar.

Se hela den filmade intervjun med Catarina Deremar (C) i Folkhögskolekvarten