Screening
Var är vi?
Många deltagare på allmän kurs har haft svårigheter att klara av skolan tidigare och har inte fått det stöd de behöver. Vissa känner inte till orsakerna till sina utmaningar.
Vart ska vi?
Syftet är att stärka deltagarnas möjligheter att klara av sina studier.
Hur gör vi?
- Malmö folkhögskola kartlägger alla nya kursdeltagare för att fånga upp eventuella svårigheter avseende läsning, huvudräkning, koncentration och andra faktorer som kan påverka studierna.
- Kartläggningen består av tester, frågeformulär och uppföljande samtal. Därefter kan skolan erbjuda olika hjälpmedel, alternativ redovisning och hjälp med struktur och planering.
- Specialpedagogen spelar en central roll när det gäller att analysera resultaten, ge stöd och informera kollegiet för att säkerställa att undervisningen anpassas utifrån deltagarnas behov.
- Syftet med att alla deltagare får göra samma test är att ingen ska känna sig exkluderad och för att man ska få syn på stödbehov i ett tidigt stadium.
Screeningen går till såhär
Tester
Under deltagarnas första skolvecka görs olika screeningtester.
Läs vidare
Jacobson, C. (2014). LäsKedjor-2. Screeninginstrument, svenska och engelska, för årskurs 1-9 och åk 1 i gymnasiet, Hogrefe Psykologiförlaget
Jacobsons LäsKedjor mäter bland annat hur snabbt deltagarna kan identifiera enskilda ord i långa serier av sammansatta ord utan mellanrum, som exempelvis "hejmatsnö". Testet ger en indikation på läsarnas fonologiska och ortografiska avkodningsförmåga.
Avseende dyskalkyli har Malmö folkhögskola valt att använda metoder och material från Kognitivt Centrum som är en privat aktör som arbetar med utbildning och testutveckling.
Adlers Förmåga att snabbt se mängd används för att bedöma en persons förmåga att se tal och antal. Kan deltagaren se att det ligger fem äpplen på bordet utan att räkna till fem? För större antal än fem kan de flesta behöva räkna eller använda grupperingsstrategier.
Med hjälp av Adlers Färdighetstest i matematik kan man mäta deltagarnas grundläggande räknefärdigheter och matematiska nivå när det gäller räknesätten addition, subtraktion och multiplikation.
Kognitivt Centrum erbjuder utbildning och material för den som vill använda sig av ovanstående metoder.
Testerna i förhållande till ansökan
Studie- och yrkesvägledaren och specialpedagogen matchar resultaten från testerna med vad deltagarna har skrivit i sina ansökningar. Syftet är att få syn på all viktig information kring deltagaren.
Samtal
Specialpedagogen träffar deltagarna i individuella samtal för att tillsammans reda ut vad lärare, mentor eller annan personal kan behöva känna till. I samtalen kan det hända att deltagaren vill få hjälp med att ta kontakt med vården för eventuell utredning av dyslexi, dyskalkyli eller neuropsykiatrisk funktionsnedsättning. Samtalen är en av de viktigaste pusselbitarna i metoden. Specialpedagogen får ofta veta viktiga saker som exempelvis kan handla om deltagarnas mående. Utifrån samtalen kan specialpedagogen och deltagaren göra en realistisk plan för framtiden.
Kollegial samverkan kring deltagaren
Specialpedagogen informerar kollegorna på skolan om resultatet. De insatser som sedan erbjuds kan vara tillgång till inlästa texter, stöd i studieteknik och planering, digitala hjälpmedel för stavning och andra verktyg samt enskilt stöd.
Hur blev det?
Utvärderingar visar att modellen uppskattas av personalen som i ett tidigt skede får vetskap om deltagarnas utmaningar.
Deltagarnas upplevelser är också positiva. En av dem skriver:
" Tyckte det var jättebra att börja med det, då jag inte hade gått i skolan på länge och var osäker på vad jag behövde hjälp med och inte. Jag trodde att mitt resultat skulle vara mycket värre än det var. "
65 av 100 deltagare har svarat på en enkät med 6 frågor. En tredjedel av dem uppger att de blev förvånade av resultatet.
Jörgen Carlsson, specialpedagog säger:
" Detta stärker incitamentet att fortsätta med kartläggningen, trots att modellen är tidskrävande. Vi hade kanske upptäckt svårigheter ändå, men när vi arbetar med tester och samtal redan vid skolstart, kan deltagarna få rätt hjälp direkt och har då större chanser att lyckas med studierna."
Läs vidare
Att skilja mellan pedagogiskt och socialt stöd. Tydlig rollfördelning och samverkan mellan socialpedagoger, lärare och resurspersoner skapar bra arbetsro för alla på Strömbäcks folkhögskola.
Från kaos till ordning och arbetsglädje. På Vindelns folkhögskola har man valt att lägga mindre tid på diagnoser och utmaningar och mer på vad som fungerar för gruppen i stort.
Forskning
Läs rapporten Folkhögskolan som inkluderande miljö för deltagare med neuropsykatriska funktionsnedsättningar av Martin Hugo, Joel Hedegaard och Cecilia Bjursell.