Två män sitter på stolar, ett turkost draperi bakom dem.
Olle Westberg, RIO, ställer frågor om folkhögskola till Roland Utbult (KD).

KD vill verka för att folkhögskolorna ska hänga med i kostnadsutvecklingen

– Deltagarna har ökat i antal via satsningar från regeringen, som vi har stöttat. Men när kostnadsutvecklingen inte följer med är det ett bekymmer, säger Roland Utbult, kulturpolitisk talesperson för Kristdemokraterna i Folkhögskolekvarten.
Uppdaterad: 12 april 2022

Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO, intervjuar Roland Utbult, kulturpolitisk talesperson för Kristdemokraterna i senaste avsnittet av Folkhögskolekvarten.

Där ställs bland annat frågan om hur Kristdemokraterna vill verka för folkhögskolornas ekonomi och hur de i takt med ett ökat antal deltagare ska kunna hänga med i andra kostnadsutvecklingar.

– Jag kan bara säga såhär: det är något som jag kommer att verka för på det här området, det är viktigt att man får betalt för de insatser man gör, säger Roland Utbult.

Se hela avsnittet av Folkhögskolekvarten med Roland Utbult (KD) här