En av byggnaderna på Österlens folkhögskolas virtuella rundtur, pilar framför för att klicka på för att vandra runt.
Österlens folkhögskola har skapat virtuell rundvandring för att underlätta i pandemitider.

Digitala studiebesök möjliga med virtuell rundtur

När det inte går att bjuda in blivande deltagare till öppet hus får rundturen av skolan flytta till den digitala sfären. Flera folkhögskolor har skapat olika möjligheter för att visa sina lokaler på distans.
Uppdaterad: 7 december 2020

På Österlens folkhögskola stod den virtuella rundturen klar i somras. Idén hade funnits bland personalen länge, men nu i och med coronapandemin tog de steget att göra den till verklighet.

− Vi har pratat om det länge, säkert 10 år, eftersom vi bland annat har en målgrupp inom autismspektrumtillstånd, säger Diane Karakitsos, marknadsansvarig på Österlens folkhögskola.

Praktiskt vid riksintag

Runturen börjar med en överblick från luften över skolans olika byggnader, där användaren kan klicka på varje byggnad för att hamna utanför den porten. Sedan går det att med hjälp av att klicka pilar vandra runt åt olika håll i lokalerna.

− Många potentiella deltagare vill kunna få en tydligare bild innan de tar steget att komma hit. Dessutom har vi en riksrekrytering vilket innebär att det kan vara ett stort projekt att komma hit för den som bor i andra änden av landet, säger Diane.

Vad har ni fått för respons?

− Responsen har varit jättebra. Vi har haft digitala studiebesök där deltagaren och anhöriga sitter hemma och pratar med personal på skolan samtidigt som de kan titta runt beroende på vad vi pratar om. Det har varit väldigt bra nu när vi inte har samma möjligheter till fysiska studiebesök, säger Diane.

Flera folkhögskolor har virtuell rundtur

Klicka här för att kolla in Österlens folkhögskolas virtuella rundtur av skolan.

Även Södra Vätterbygdens folkhögskola har virtuell rundtur, kolla in den här.