Kvinna med glasögon står upp och tittar leende mot kameran.
Utbildningsminister Anna Ekström. Foto: Kristian Pohl, Regeringskansliet

Utbildningsminister Anna Ekström besöker Gotlands folkhögskola

Idag, onsdag den 11 maj, reser utbildningsminister Anna Ekström till Gotland för att bland annat besöka Gotlands folkhögskola i Hemse. Folkhögskolans rektor Thomas Nilsson ser fram emot besöket.
Uppdaterad: 11 maj 2022

Anna Ekströms besök sammanfaller med en Gotlandsdag som folkhögskolan arrangerar för samtliga kursdeltagare, en dag med Gotländsk kultur, tradition och särart. Ministern kommer lagom till ett Gotländskt "kakkalas" där en grupp deltagare fått lära sig att baka Gotländska läckerheter.

Stark förankring i samhället

Utbildningsministern kommer under besöket att få en genomlysning av Gotlands folkhögskolas verksamhet och 150-åriga historia, en folkhögskola med mycket stark förankring i det Gotländska samhället. Några av de olika utbildningarna på skolan får också en chans att visa upp sig.

En pigg 150-åring

Folkhögskolans rektor Thomas Nilsson ser fram emot Anna Ekströms besök och möjligheten att visa folkhögskolans starka koppling till demokratiutvecklingen.
– Om det hinns med ska vi besöka arkivet som rymmer dokument om de första utbildningarna i demokrati och skolning av kommunala tjänstemän och politiker. Skolan skapade en egen fingerad Kommun för att på ett realistiskt sätt utbilda för demokratibygget efter kommunreformen 1862, säger Thomas Nilsson.

– Jag tror hon blir förvånad över att möta en så pass pigg 150-åring!

En man och en kvinna står bredvid varandra och tittar mot kameran.
Thomas Nilsson och Anna Ekström.