Bild på en man.
Sergey Priyma, en av grundarna till att strukturer för vuxenutbildning etablerats i Ukraina

Upprop för att släppa den ukrainska folkbildaren Sergey Priyma

I mitten av mars kidnappade rysk militär den ukrainska folkbildaren Sergey Priyma. Nu sker ett upprop för att han ska släppas fri.
Uppdaterad: 24 mars 2022

Sergey Priyma är ordförande för den ukrainska organisationen Association of Learning Cities och en av grundarna till att strukturer för vuxenutbildning etablerats i Ukraina. Genom hans arbete har flera ukrainska städer blivit del i Unescos globala nätverk för lärande städer.

Flera civilsamhällsaktörer kidnappades

Förutom Sergey Priyma kidnappades flera civilsamhällesaktörer vid samma tillfälle. Sedan de försvann har ingen fått information om deras status eller var de befinner sig.

Flera globala vuxenutbildningsorganisationer, bland andra tyska DVV, skriver nu upprop för att Sergey och andra civilsamhällesaktörer som kidnappats släpps fria. Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, RIO genom Olle Westberg och Offentligägda folkhögskolors intresseorganisation, OFI genom Annica Wallenborg ger sitt stöd till uppropet.

Klicka här för att komma till uppropet för att frige Sergey Priyma.