Mörkhårig kvinna ler mot kameran.
Ambika Hansell Ek ser fram emot att träffa nya deltagare på Allmän kurs i utveckling. Foto: Malin Sydne

På Allmän kurs i utveckling möts folkhögskollärare från hela landet

I oktober startar en ny omgång av fortbildningskursen Allmän kurs i utveckling, där folkhögskollärare från hela landet träffas för att utbyta erfarenheter och fördjupa kunskaper. Ambika Hansell Ek är en del av kursledningen och har varit med sedan första kursomgången 2017.
Uppdaterad: 30 augusti 2023

Fakta om kursen

Målgrupp: Lärare på folkhögskola med erfarenhet av pedagogiskt arbete på Allmän kurs.

Träffar: Fyra träffar, varav två digitala och två fysiska på Hagabergs folkhögskola.

Föreläsare i urval: Berit Larsson, Lars Svedberg, Ruhi Tyson, Alli Klapp.

Sista ansökningsdag: 18 september 2023.

– Kursen startade efter att många folkhögskolor efterfrågat en kurs för lärare på Allmän kurs, med fokus på utveckling. I kursen utgår vi från de verksamma folkhögskollärarnas intressen, nyfikenhet och aktuella frågor, säger Ambika Hansell Ek.

Fortbildningskursen fyller flera syften, bland annat att stärka utbildningsformen folkhögskola och aktualisera frågor om kvalitet och utveckling. Responsen från lärare som gått kursen har genomgående varit väldigt bra.

– Många har återkommit till att mötet med andra lärare på andra folkhögskolor har varit viktigt. Och när vi följt upp kursinnehållet på längre sikt tycker tidigare deltagare att de haft stor nytta av kursens innehåll. Till exempel övningar från kursen som lärare sedan använt på sin skola.

Utbyte med andra pedagoger

Folkhögskolläraren Ulla Raslöv gick kursen 2019/2020. Hon upplevde att Allmän kurs under åren ändrat karaktär och ville diskutera detta med andra lärare.

– Vi möter idag många fler unga vuxna med tråkiga erfarenheter av tidigare skolgång, vilket medför en paradox i det att de bär med sig ett motstånd mot skola och studier när de börjar studera. Som lärare kände jag ett behov att utbyta tankar med andra pedagoger, samt förkovra mig i litteratur i området, säger Ulla Raslöv.

Även nya lärare välkomna

Nytt för i år är att kursen tydligare lyfter fram olika sätt att se på bildning och makt samt folkhögskollärarens roll och identitet. Årets kurs är också breddad genom att den både riktar sig till helt nya lärare på Allmän kurs samt till lärare med längre erfarenhet.

– Jag ser verkligen fram emot att träffa lärarna och ta del av deras samtal och reflektioner kring Allmän kurs. Det är viktigt för själva kursens utveckling men framförallt för utbildningsformen folkhögskola och utvecklingen av Allmän kurs på folkhögskola.

Allmän kurs i utveckling startar den 18 oktober och sista ansökningsdag är den 18 september.

Läs mer och ansök här.