Kollage; bild på man i grå skjorta till vänster, bild på röd byggnad omgiven av grönska till höger.
"Toppenidé!" Säger Markus Darth om den nystartade Facebookgruppen som möjliggör mer nätverkande.

Lokal, mat och internat på folkhögskola - ny digital mötesplats

Lokal, mat och internat. Det är vad som ska diskuteras när den nystartade Facebookgruppen med samma namn öppnar upp för samtal och erfarenhetsutbyte mellan personal på folkhögskolor över hela landet.
Uppdaterad: 15 februari 2021

Tanken är att kökspersonal, internatansvariga, vaktmästare och annan personal med ansvar för lokal, mat och internat på folkhögskola ska kunna dela med sig av sina bästa tips och lösningar.

– Först och främst vill jag säga att detta är en toppenidé! Säger Markus Darth, servicechef på Mora folkhögskola.

Efterfrågar mötesplatser

Han började som kökschef på Mora folkhögskola för två år sedan. Sedan dess har hans tjänst utvecklats med ansvar för fastigheter, internatfrågor och konferensverksamhet. Som relativt ny i folkhögskolevärlden har han efterfrågat fler mötesplatser för personal med samma arbetsuppgifter som han själv.

– Jag har haft kontakt med personal på folkhögskolan i Malung. Vi har ofta samma problem och funderingar, så det har varit ett bra sätt att utbyta lösningar. Men också få nya idéer och inspiration.

"Onödigt att uppfinna hjulet igen"

Nu ser han fram emot att få ta del av ett ännu större nätverk över hela landet i och med den nystartade Facebookgruppen Lokal, mat och internat på folkhögskola.

– Det är viktigt med digitala mötesplatser, framför allt nu i dessa tider. Det är onödigt att uppfinna hjulet igen, om någon annan har löst ett problem redan.

Viktig del i deltagarnas personlig utveckling

För Markus är frågorna som rör lokal, mat och internat på folkhögskolan viktiga delar i den personliga utvecklingen för deltagarna.

– Alla har sin egen personliga resa. Internatet är till exempel mångas första egna boende. Där de får lära sig ta ansvar och samarbeta med andra. De gemensamma måltiderna på folkhögskolan, som tyvärr lyser med sin frånvaro nu, men bortser vi från corona är de viktiga integrationsmässigt. I matsalen blandas människor med olika åldrar, bakgrunder och många får chansen att träna på ett nytt språk, säger Markus.

Gå med i Facebookgruppen Lokal, mat och internat på folkhögskola.