Foto: José Figueroa

Folkhögskolorna på Folk och Kultur i Eskilstuna

Folk och Kultur är ett konvent för konst och kultur i hela Sverige. Sveriges folkhögskolor finns med som utställare den 5-8 februari, med folkhögskolor på plats i montern. Kom och prata folkhögskola med oss!
Uppdaterad: 4 februari 2020

Nu är det dags för den tredje upplagan av Folk och Kultur, den nationella samlingsplatsen för kulturpolitik i Sverige och Norden. Konventet äger rum den 5–8 februari i Eskilstuna.

Med över 125 programpunkter under fyra dagar och en tematik som spänner från demokrati, miljö och jämställdhet till integration och kulturpolitik är det den ledande mötesplatsen för konstens och kulturens betydelse i demokrati- och samhällsutvecklingen. Självklart finns folkhögskolorna på plats.

Under onsdagen bemannar Nyköpings folkhögskola montern med kursen Läderhantverk.
- Vi räknar med att ta med lite material att inspirera med. Några av våra deltagare följer med och visar på lite hur hantverket går till, säger Petra Karlsson, lärare på Nyköpings folkhögskola.

Lärare och deltagare från Eskilstuna folkhögskolas konstlinje finns på plats under torsdagen. De kommer att jobba praktiskt i montern med lera och skiss samt visa upp skolans verksamhet.

Välkommen att besöka Sveriges folkhögskolors monter även under fredagen och lördagen.

Lördagen går under rubriken Folk och Kultur-dagen och bjuder på kultur i alla dess former kl 9.30–15.30; William Spetz och Mark Levengood, Melodikrysset, Queenkonsert, Emil Jensen, luftakrobatik, flygande tefat, graffittiworkshop, dragspel, storband och mycket mer.

Läs mer om Folk och Kultur här >