På en gräsmatta sitter en blond kvinna i jeans och kramar en vit, fluffig hund. Båda tittar in i kameran.
Anna Valbäck och skolhunden Tjorven jobbar båda på Strömbäcks folkhögskola.

Folkhögskolehunden Tjorven ger deltagarna stöd och energi

Skolhunden Tjorven jobbar på Strömbäcks folkhögskola. På morgonen möter hon deltagarna med viftande svans. Hennes uppdrag är att stötta både i klassrummet och i enskilda möten.
Uppdaterad: 13 oktober 2021

För Tjorven är det viktigt att det ska vara rättvist. I början av varje lektion går hon runt och hälsar på alla i klassen. Tillsammans med matte, tillika kollega, Anna Valbäck arbetar hon mest med deltagare som läser Allmän kurs på grundskolenivå.

– Hon märker direkt om det är någon som är lite trött. Då går hon och sätter sig där och så får den personen vara med henne och få lite extra energi, säger Anna Valbäck, lärare på Strömbäcks folkhögskola.

Tjorven har även möten individuellt med deltagare som behöver extra stöd.

– Jag har haft deltagare som inte velat läsa inför klassen, men att läsa för Tjorven, det har gått lättare. Hon säger ingenting, hon dömer inte, hon bara finns där, säger Anna.

Utbildning till skolhund

Tjorven och Anna har tillsammans gått en utbildning för att bli diplomerad skolhund på Hundens hus i Sundsvall. Där har de fått lära sig både teori och praktik och övat mycket på kontakten mellan hund och människa. Hundens förmåga att knyta an och att skapa relationer med människor är centralt i utbildningen.

– Det handlar inte att man ska ha världens lydigaste hund. Det handlar om att man ska ha en hund som kan läsa av människor och klara av sociala kontakter, en trygg hund som fungerar i olika sammanhang, säger Anna.

Tjorven jobbar två förmiddagar i veckan på skolan sedan drygt ett år tillbaka. Responsen från deltagarna har varit väldigt positiv.

– Vi har gjort en utvärdering i klassen och då hade vi med en fråga om Tjorven, vad man tycker om hennes stöd. Då var det flera deltagare som skrev ”Bara att hon finns där, vad hon än gör hjälper mig, hon ger mig trygghet och lugn”, säger Anna.

Vad har du för tips till andra folkhögskolor som skulle vilja skaffa en skolhund?

– Våga prova, det är värt det! Försök hitta lösningar för att lösa det för eventuella allergiker. Det kanske finns ett rum eller en separat ingång som ligger på sidan av skolan som man kan använda så att hunden och allergikerna inte möts. Jag tycker också att det är viktigt är att man utbildar hunden, säger Anna.

Tjorvens Instagramkonto inspirerar

Tjorven har ett eget Instagramkonto där hon visar upp sitt liv som skolhund. Där får hon också mycket positiv respons och hejarop.

– Det viktigaste är att Tjorven tycker det här jobbet är roligt. Och det gör hon! Hon använder en särskild sele när hon jobbar och när jag tar fram den rusar hon ut till bilen. Hon har lärt sig ordet “skola” och förknippar det med någonting roligt, säger Anna.