En man överlämnar en glasskulptur till en leende kvinna.
Pierre Du Rietz, WSA överlämnar priset till Miriam Steinbach, Folkhögskola.nu.

Folkhögskola.nu vinner ännu en gång pris för Sveriges bästa webbplats

Webbplatsen Folkhögskola.nu har ännu en gång vunnit priset som Sveriges bästa webbplats inom kategorin Samhällskommunikation. Första gången det blev vinst var 2021. Vinnaren 2023 avslöjades på en digital gala idag den 31 januari.
Uppdaterad: 31 januari 2024

– Det var verkligen roligt att vinna igen, att vinna priset två gånger på tre år måste vi ta som ett tydligt kvitto på att vi gör någonting rätt, säger Fredrik Olén, webbstrateg och en i webbteamet bakom Folkhögskola.nu.

Webbteamet består av fyra personer: Miriam Steinbach (kommunikatör), Emma Karke (kommunikatör), Sandra Löfstedt (studieinformatör) och Fredrik Olén (webbstrateg). För det löpande arbetet med utveckling och förvaltning tar de även hjälp av webbyrån Metamatrix.

– Men minst lika viktiga är alla 180 lokalredaktörer på alla folkhögskolor, som står för det huvudsakliga innehållet på sajten, säger Fredrik.

Digital gala

Priset delades ut idag vid en digital gala med över 250 deltagare från hela landet. 15 företag, organisationer och myndigheter var nominerade i tre kategorier.

Folkhögskola.nu vann priset som Sveriges bästa webbplats i kategorin Samhällskommunikation, i hård konkurrens med ytterligare fyra webbplatser. De nominerade var:

Kriminalvården – www.kriminalvarden.se (ny flik)
Sollentuna kommun – www.sollentuna.se (ny flik)
Sveriges folkhögskolor – www.folkhogskola.nu (ny flik)
Sveriges Lantbruksuniversitet – www.slu.se (ny flik)
Verksamt.se – www.verksamt.se (ny flik)

Web Service Award

Tävlingen utgår ifrån Sveriges största webbplatsundersökning som genomförs av Web Service Award. De har sedan år 2000 undersökt vilka webbplatser och intranät svenskarna är mest nöjda med.

De som har fått högst resultat av besökarna blir nominerade till Web Service Award – utmärkelserna till Sveriges bästa webbplatser och intranät.

Vinnare redan 2021

Webbplatsen Folkhögskola.nu vann redan år 2021 utmärkelsen Sveriges bästa webbplats i kategorin Samhällskommunikation.

Motiveringen löd då som följer:

Den här innehållsrika och uppskattade webbplatsen har ett stort fokus på tydlighet och tillgänglighet. Webbplatsen hjälper besökarna att hitta det som är rätt för dem. En webbplats som besökarna gillar att besöka.”

Folkhögskola.nu är alla folkhögskolors webbplats

Folkhögskola.nu är de 156 folkhögskolornas egen webbplats som ansvarar för den samlade informationen om utbildningsformen folkhögskola. Här finns landets alla folkhögskolor och alla deras kurser på ett och samma ställe.

Kolla in Folkhögskola.nu här (ny flik).