En hand håller upp ett ljusgrönt blad.

Demokrati och konspirationism i klimatkrisens tid

Hur kan folkbildningen förhålla sig till klimatfaktaresistens och konspirationsteorier? Den 28 september arrangerar FSO och Den globala skolan en interaktiv workshop online på temat. Föreläser gör forskaren Martin Hultman och Expo-medarbetaren och föreläsaren Hans Grabovac.
Uppdaterad: 17 september 2020

- Som folkhögskolelärare möter du i dag allt oftare klimatskepticism och konspirationism och det är därför viktigt att sprida goda verktyg för att hantera detta. Vi är väldigt glada att kunna erbjuda en workshop med så tunga namn som Martin Hultman och Hans Grabovac, säger Karin Jacobson, initiativtagare till webbinariet och Agenda 2030-samordnare på FSO.

Konspirationismens idéer och framfart

Haris Grabovac har under många år föreläst om konspirationism, nationalism, högerextremism och radikalislamism för bland annat organisationen Expo. Konspirationism har av Expo beskrivits som ”en global alternativ politisk berättelse om världen.”

Under webbinariet går Haris Grabovac igenom tankegods, strategier och metoder liksom den ständigt återkommande antisemitismen. En viktig fråga är förstås hur konspirationismen fungerar som politisk miljö idag. Han visar också var och hur konspirationismens idéer sprids och hur vissa redan blivit mainstream och nått långt bortom de konspirationistiska sajterna.

Hotet mot demokratin, den globala upphettningen och pandemier

Martin Hultman är docent vid Chalmers och har i snart 20 år forskat tvärvetenskapligt om energi-, klimat- och miljöfrågor. Han är forskningsledare för tre forskningsprojekt om socialt- och ekologiskt entreprenörskap inom cirkulär ekonomi, olika former av klimatförnekelse samt ekologiska maskuliniteter. Under webbinariet föreläser Martin Hultman kring kunskapens och utbildningens roll nu och i framtiden.

Är hotet mot demokratin, den globala upphettningen och pandemier kriser som går ihop och samverkar? Hur har vi i så fall hamnat här och vilka demokratiska redskap kan vi använda för att ta oss härifrån?

- Att ha politiska samtal baserade på fakta är viktigt i en fungerande demokrati och något som folkhögskolan alltid har ansträngt sig för. Det ska bli spännande att få rustas ännu bättre för detta av Haris Grabovac och Martin Hultman, säger Karin Jacobson.

Om webbinariet

Webbinariet sänds via Zoom 28 september, kl 08:30-11:45 och det är kostnadsfritt att delta.

Klicka här för detaljerat program samt anmälan. Anmäl dig senast 24 septmeber.