En leende man med glasögon står framför en världskarta.
Erik Engsbråten från Grimslövs folkhögskola deltog vid förra kursomgången och uppskattade att få möjligheten att lyfta blicken och fördjupa sig.

Fortbildning om folkhögskolans bakgrund och framtidsutsikter

Sveriges folkhögskolor och Arena Idé erbjuder under hösten en seminarieserie om folkhögskolans bakgrund och framtidsutsikter. Susanna Adler, Röda korsets folkhögskola och Erik Engsbråten, Grimslövs folkhögskola deltog förra gången fortbildningen gavs.
Uppdaterad: 3 september 2025

Fortbildningen Bildning för framtiden består av tre seminarietillfällen i Stockholm som bland annat lyfter fram bildningspraktiken i relation till folkhögskolans historia och arbetsmarknadens utveckling.
 
– För mig blev det en betydelsebärande historielektion, säger Susanna Adler, studie- och yrkesvägledare på Röda korsets folkhögskola i Skärholmen. Jag, som inte springer ur folkhögskolan och är relativt ung, fick en mycket klarare bild av vårt uppdrag idag och hur det har förändrats över tid.

Möjlighet att lyfta blicken

Erik Engsbråten, rektor på Grimslövs folkhögskola utanför Växjö, gick kursen samtidigt som Susanna. Han håller med om betydelsen av det historiska perspektivet, som presenterades av föreläsare med lång erfarenhet av folkhögskola.
– I min yrkesroll fastnar jag lätt i praktiska bekymmer som måste lösas, säger han. Att få möjligheten att lyfta blicken och fördjupa sig i de värden vi står för ger råg i ryggen och stärker vår identitet så att vi kan stå upp för den viktiga funktion vi fyller för människor och samhälle.

Under kursen fick deltagare också ta del av den forskning som bedrivs inom området.
– Vi som tror på folkbildning har nytta av att kunna luta oss mot forskning och evidens, både i vår praktik och för vår trovärdighet, säger Erik.

Deltagare från olika yrkesgrupper

Kursen vänder sig till lärare, studie- och yrkesvägledare, kuratorer samt rektorer och biträdande rektorer. Att den görs med deltagare från olika yrkesgrupper tycker både Susanna och Erik är bra.
– Olika kompetenser tillför mycket till samtalet och bidrar till en gemensam samsyn, säger Erik.
 
Susanna framhåller också värdet av att reflektera kring samtidens förändringar och utmaningar.
– Just nu ser vi en ökad andel unga vuxna som inte har klarat av skolan, och det är intressant att höra hur andra folkhögskolor i olika delar av landet möter den verkligheten, menar hon.

Bättre rustad för uppdraget

Generellt är Susanna och Erik överens om att det är betydelsefullt att få nya kunskaper och tid att reflektera över folkhögskolans bakgrund och framtidsutsikter.
– Jag känner mig bättre rustad att ta mig an det här viktiga uppdraget, säger Susanna.

Erik håller med.
– Lärdomar, nya aspekter och samtal, bidrar till en starkare identitet och kvalitet och att vi blir bättre på att förmedla berättelsen om folkhögskolan både internt och externt, säger han.
 
Kursen Bildning för framtiden startar med ett seminarium i Stockholm den 28 oktober och fortsätter sedan med ytterligare två seminarier den 28 november och den 30 januari 2026. Sista anmälningsdag är den 10 oktober.
 
Läs mer och anmäl dig till Bildning för framtiden här.