Intresse som drivkraft i läsningen

På Hagabergs folkhögskola möter pedagogerna många deltagare som inte har någon läsvana och som har en föreställning om att böcker är tråkiga. Målet är att visa dem nya världar genom att utgå från deras egna intressen och kompetenser.
Uppdaterad: 5 november 2025

Var är vi?

De flesta av deltagarna på Hagabergs folkhögskolas allmänna linje läser helst inte. Lärarna möter återkommande vuxna som aldrig har läst ut en enda bok. Det märks i ordförråd, läs- och skrivförmåga och läsförståelse. Det hämmar också deltagarna i alla andra ämnen. Vissa har koncentrationsproblem och sociala svårigheter som skapar utmaningar under utbildningen. Några har svårt att sitta stilla. Andra behöver träning på att arbeta i grupp. 

Vart ska vi?

Syftet är att göra deltagarna till goda och engagerade läsare som kan reflektera över det de läser. Målet är att de ska stärka sitt språkliga självförtroende så att de också kan tillägna sig andra skolämnen på ett bättre sätt. På sikt handlar det också att stärka deltagarnas egenmakt generellt, genom att börja med att ge dem möjligheten att stärka de kompetenser de redan har. 

Hur gör vi?

Att utgå från något igenkänningsbart

I grund och botten handlar den här metoden om att utveckla deltagarnas egna kompetenser och intressen. Det är väsentligt att känna till ungas subkulturer. Fantastik, rollspel och datorspel upptar många ungas tid. Som pedagog är det värdefullt att ha förståelse för de här världarna för att skapa förtroendefulla samtal. Många deltagare relaterar till böcker som ett tvång. Det gäller att bryta den föreställningen och visa på variationen i utbudet. Deras egna intressen kan leda dem in i litteraturen. Vad känns angeläget och spännande?

Fantastik som exempel på en bred subkultur

Fantasy, science fiction, dystopier och skräck, det vill säga fantastik, är en genre som har fascinerat i alla tider och just nu finns det otaliga arenor där unga möts i rollspel och events som Comic Con, Cosplay med flera. Inom fantastiken finns karaktärer, världar, situationer, känslor och beteenden som kan stimulera till samtal och reflektioner. 

Teman

Många deltagare har ingen aning om vad de vill läsa och vad de kan välja. På Hagaberg har de fått vandra mellan olika temastationer. Vid varje station har det funnits en kort beskrivning om temat och travar med böcker av olika slag:

  • romantik, relationer
  • skräck, fantasy
  • naturfenomen
  • samhällsfrågor
  • historiska händelser
  • klassiska verk
  • idrott
  • världens litteratur

Betydelsen av en trevlig miljö

Ska läsning vara på ett visst sätt? Någon trivs kanske med att ta en promenad runt skolan med en ljudbok i öronen. Andra vill kura ihop sig i en soffa och läsa tillsammans. Målet är att skapa en mysig stund i litteraturens värld. Eftersom det är stor variation på läsvana, koncentrationsförmåga och intressen i gruppen är det väsentligt att anpassa efter de behov som finns och att sänka trösklarna till läsandet. Läsarna tillåts också att byta böcker om de fastnar. Det viktiga är att läsandet förknippas med något positivt. 

Hur blev det?

Genom att erbjuda möjligheten att läsa berättelser deltagarna känner sig hemma/trygga med och som de vet att de gillar, försvinner ofta motståndet mot själva läsandet. I svenskgruppen uttryckte alla mer eller mindre stor entusiasm över läsandet och ryktet har spridit sig på skolan: På Hagaberg får deltagarna läsa roliga böcker!