Intresse som drivkraft i läsningen
Var är vi?
De flesta av deltagarna på Hagabergs folkhögskolas allmänna linje läser helst inte. Lärarna möter återkommande vuxna som aldrig har läst ut en enda bok. Det märks i ordförråd, läs- och skrivförmåga och läsförståelse. Det hämmar också deltagarna i alla andra ämnen. Vissa har koncentrationsproblem och sociala svårigheter som skapar utmaningar under utbildningen. Några har svårt att sitta stilla. Andra behöver träning på att arbeta i grupp.
Vart ska vi?
Syftet är att läsningen ska få vara ett äventyr och en upplevelse. Deltagarna ska få känna sig sedda utifrån sina intressen. Målet på sikt är att de ska stärka sin egenmakt och språkliga självförtroende så att de också kan tillägna sig andra skolämnen på ett bättre sätt.
Hur gör vi?
Att utgå från något igenkänningsbart
I grund och botten handlar den här metoden om att väcka deltagarnas läslust genom deras genuina intressen. Därför är det viktigt att inte omedelbart avkräva mätbara resultat. Deltagarna måste få chansen att hitta sin egen meningsfullhet i läsandet.
Här är det väsentligt att känna till ungas subkulturer. Fantastik, rollspel och datorspel upptar många ungas tid. Som pedagog är det värdefullt att ha förståelse för de här världarna för att skapa förtroendefulla samtal. Många deltagare relaterar till böcker som ett tvång. Det gäller att bryta den föreställningen och visa på variationen i utbudet. Deras egna intressen kan leda dem in i litteraturen. Vad känns angeläget och spännande?
Fantastik som exempel på en bred subkultur
Fantasy, science fiction, dystopier och skräck, det vill säga fantastik, är en genre som har fascinerat i alla tider och just nu finns det otaliga arenor där unga möts i rollspel och events som Comic Con, Cosplay med flera. Inom fantastiken finns karaktärer, världar, situationer, känslor och beteenden som kan stimulera till samtal och reflektioner.
Många av fantastikens världar utspelar sig i antikens, medeltidens och romantikens miljöer vilket man som pedagog kan dra nytta av i undervisningen om litteraturhistoria.
Teman
Många deltagare har ingen aning om vad de vill läsa och vad de kan välja. På Hagaberg har de fått vandra mellan olika temastationer. Vid varje station har det funnits en kort beskrivning om temat och travar med böcker av olika slag:
- romantik, relationer
- skräck, fantasy
- mord och blod
- natur och miljö
- sociala frågor, minoriteter, samhälle
- historiska händelser
- dokumentärt och biografier
- klassiska verk
- idrott
- världens litteratur
Betydelsen av en trevlig miljö
Ska läsning vara på ett visst sätt? Någon trivs kanske med att ta en promenad runt skolan med en ljudbok i öronen. Andra vill kura ihop sig i en soffa och läsa tillsammans. Målet är att skapa en mysig stund i litteraturens värld. Eftersom det är stor variation på läsvana, koncentrationsförmåga och intressen i gruppen är det väsentligt att anpassa efter de behov som finns och att sänka trösklarna till läsandet. Läsarna tillåts också att byta böcker om de fastnar. Det viktiga är att läsandet förknippas med något positivt.
Hur blev det?
Genom att erbjuda möjligheten att läsa berättelser deltagarna känner sig hemma/trygga med och som de vet att de gillar, försvinner ofta motståndet mot själva läsandet. I svenskgruppen uttryckte alla mer eller mindre stor entusiasm över läsandet och ryktet har spridit sig på skolan: På Hagaberg får deltagarna läsa roliga böcker!