En kvinna och en man sitter på var sin stol med ett litet bord mellan sig.
Ilona Szatmári Waldau (v) i samtal med Olle Westberg, RIO.

Ilona Szatmári Waldau (v): EU är nödvändigt för att vi ska klara av klimatutmaningen

– Jag tror att EU är nödvändigt för att vi ska klara av klimatutmaningen. Vi kan göra mer tillsammans. Vi kan ställa krav på de som förorenar mest som Kina och USA. Vi blir en starkare spelare globalt när det gäller att slåss för klimatet, säger Ilona Szatmári Waldau (v).
Uppdaterad: 14 maj 2024

Inför EU-valet den 9 juni 2024 träffar Sveriges folkhögskolor representanter från de största partierna för ett samtal kring EU och hur Sverige påverkas av de beslut som fattas på EU-nivå.

Här samtalar Olle Westberg, generalsekreterare för Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation, med Ilona Szatmári Waldau, EU-kandidat från Vänsterpartiet.

Folkhögskolekvarten med Ilona Szatmári Waldau (v)

Videon är ca 15 minuter lång och har svenska undertexter.

Kan EU vara ett redskap för att få ordning på våra klimatutmaniningar?

– Jag tror att EU är nödvändigt för att vi ska klara av klimatutmaningen. Dels kan vi göra mer tillsammans. Vi kan ställa krav på de som förorenar mest som Kina och USA. Vi blir en starkare spelare globalt när det gäller att slåss för klimatet, säger Ilona Szatmári Waldau.

– Men EU kan också ställa krav på de EU-länder som ligger lite efter att ställa om. EU kan via de fonder som finns, klimatfonder och liknande, se till att den som ligger lite efter kan få stöd och hjälp att ställa om till förnybar energi.

EU erbjuder fri rörlighet över gränserna. Är det bra eller dåligt?

– Jag ser inte att EU har haft fri rörlighet utifrån människans perspektiv. Man har haft en fri rörlighet för kapital och företag och låtit de som bor i EU följa med. Det är viktigt med fri rörlighet men den får inte inkräkta på till exempel svensk arbetslagstiftning eller dumpa löner. Det gäller att se till att den fria rörligheten också kommer med ett ansvar för företag att se till att man har bra arbetsvillkor, säger Ilona Szatmári Waldau.

För att bli medlem i EU ställs det hårda krav på att landet ska ha en fungerande demokrati med till exempel oberoende domstolar och medier. Ska det vara möjligt att utesluta ett land om det rör sig i riktning mot ett mer odemokratiskt styre?

– Jag tror att det är väldigt svårt att utesluta den som blivit medlem. Så gott som alla EU:s medlemsstater har blivit mindre demokratiska sedan man gick med. Även Sverige har blivit mindre demokratiskt de senaste åren, säger Ilona Szatmári Waldau.

– Där måste man jobba med det som EU redan gör, att man håller inne med ekonomiskt stöd till exempel till Ungern och Polen. Att man sätter press på de här länderna att ta tillbaka odemokratiska beslut för att kunna få ekonomiskt stöd från EU.

Varför ska man rösta i EU-valet?

– Ett skäl är ju att EU fattar många beslut som rör oss. Många av de svenska lagarna som vi stiftar här i Sverige kommer fån EU. Att EU säger att vi måste stifta de lagarna. Det påverkar oss i Sverige, säger Ilona Szatmári Waldau.

– Ett annat skäl som vi kan se nu är att många länder i Europa går nästan mot extremhöger hållet. De kan få ett väldigt stort inflytande och vill inte ha den här klimatpolitiken, utan de vill kunna satsa på fossila bränslen. De vill inte ha demokrati, de vill inte ha pressfrihet och så vidare. De vill inskränka kvinnors rättigheter och hbtqi-personers rättigheter. Då blir det väldigt viktigt att vi i Sverige skickar personer och partier som kan hålla emot.

Fler samtal med EU-kandidater finns här: Folkhögskolekvarten inför EU-valet 2024.