Exempel på vad övningen kan visa
Språkutveckling
Samtal och diskussioner har störst betydelse för att utveckla språket. I synnerhet för deltagare med svenska som andraspråk. Specialpedagogiskt stöd kan vara avgörande för den som exempelvis har dyslexi. I övrigt sker språkutvecklingen genom skriftliga uppgifter, läsning, återkoppling, grupparbeten och redovisningar.
Framåtriktad och lösningsfokuserad återkoppling
Förhållningssättet att en uppgift inte underkänns utan ska förbättras är viktig för deltagarna. Det gör att de orkar ta till sig återkopplingen och göra konstruktiva förändringar.
Muntlig återkoppling är bäst eftersom det blir ett givande och motiverande lärandetillfälle där deltagarna kan få direkta svar.
Kompisar och gemenskap
Känslan av sammanhang och gemenskapen är ofta det avgörande för att deltagare ska orka ta sig igenom sina studier. I synnerhet de som har en utmanande livssituation. En deltagare säger:" det är kul att vara här, man skrattar och blir av med sin oro "
Metoden Tryggare rum beskrivs som mycket betydelsefull för att undvika ryktesspridning och dåligt arbetsklimat (se metod nedan).
Diskussioner och samtal i klassrummet, övningar som syftar till att lära känna varandra och utflykter skapar trygghet och trivsel. Man har också ett faddersystem som går ut på att etablerade deltagare välkomnar nya.
Att stärka varandras kompetenser och ett stöttande klimat
På skolan finns det ett levande samtal om den erfarenhetsbaserade folkhögskolepedagogiken. Den folkbildande andan där man lär av varandra beskrivs som särskilt viktig för studiemotivation. Deltagarna lyfter betydelsen av att få studera i en konkurrensfri miljö. Att istället få stöd i att lyfta varandras kompetenser och att hjälpa varandra motar bort känslan av ensamhet. Lärarnas stöttande och vägledande förhållningssätt har varit mycket viktigt för att deltagarnas självförtroende och för att de ska få en realistisk bild av framtiden.
Yrkes- och studieförberedelser
De flesta deltagarna kom till skolan utan en klar bild av vad de ville göra sedan. Studiebesök och samtalen med kompisarna och lärarna har betytt mycket för deltagarna. Efter tiden på skolan har samtliga fått framtidshopp och en tydligare bild av nästa steg mot arbete och vidare studier.