Reflektion – ett sätt att få syn på personlig utveckling

Metodens målsättning är att deltagarna själva ska bli drivande i sin lärandeprocess och personliga utveckling. Syftet är att stärka självägandeskapet och ge deltagarna mandat att själva kunna avgöra vad som behövs för att komma vidare framåt med studierna och livet här och nu och i ett mer långsiktigt perspektiv.
Uppdaterad: 11 september 2025

Eslövs folkhögskola arbetar tematiskt och fyra gånger per år har man reflektionsveckor. Syftet är att få tid för samtal och reflektion tillsammans med deltagarna samt en möjlighet att stanna upp och verkligen avsluta föregående tema ordentligt. Målet är också att ge feedback som täcker in helheten och som utgår från omdömeskriterierna snarare än från ämnena.  

Reflektionsveckor – repetera och recensera

Repetera  

I det här steget vill vi att du går igenom listan med uppgifter från det här temat. Vi vill att du:  

  1. Påminner dig om vad vi gjorde i respektive uppgift. Läs gärna igenom dina egna svar/texter och anteckningar kopplade till dessa om du känner att du inte minns uppgiften väl, detta hjälper dig i nästa steg.  
  2. Gör klart sådant du inte har gjort under det här temat. Arbeta alltså klart med de uppgifter du inte har gjort klart ännu eller bearbeta feedback och lämna in uppgifterna när du är klar. 

Målet med att arbeta med Steg 1 - Repetera är att du ska få en chans att göra klart sådant som inte är färdigt och att du ska påminna dig själv om vad vi har arbetat med. Detta ger dig också en chans att öva på att skaffa överblick över din studiesituation.  När du är klar med det här steget kan du säga till oss att du är redo att gå vidare till Steg 2 - Referera och recensera.  

Referera och recensera 

Vi vill att du beskriver vad vi har gjort på de olika passen (referera) och att du beskriver vad du har tyckt om det (recensera). Tanken är att du ska ta hjälp av den genomgång du gjorde i steg ett för att lättare komma ihåg vad vi gjort och vilka moment som kopplas till vilket område. Se exempel nedan. 

Skriv hela meningar när du refererar och recenserar i löpande text. Se exemplet nedan!    

Det du övar på i detta steg är:  

  • att återberätta ett längre skeende med egna ord  
  • att skriva i då-tid  
  • att uttrycka dig objektivt (i referera) och sedan subjektivt (i recensera)  
  • att få en chans att fundera över vad du tar med dig från det du gjort 

Arbeta noggrant med texten. Läs igenom allt minst en gång innan du lämnar in.   

Det du skriver när du recenserar är också en viktig återkoppling för oss lärare som får veta vad du tycker och vad du tar med dig. 

Exempel:  

Referera (detta har vi gjort) 

Recensera (din åsikt om vad vi gjort) 

Försök att besvara frågorna: 

  1. Vad var bra? 
  2. Vad var mindre bra? 
  3. Är det något vi lärare borde tänka på nästa gång? 
  4. Vad tar du med dig (kan vara både innehållsmässigt och sådant du lärt dig om dig själv)? 
  1. Vi började med att jobba med migration. Det gjorde vi genom att först prata om vad vi redan visste och vilka begrepp vi kunde i helklass. Efter det fick vi arbeta med begrepp som är kopplade till migration, enskilt som vi sedan gick igenom tillsammans. Efter det fick vi läsa en text och svara på reflektionsfrågor. Sist hade vi ett samtal om det vi jobbat med kring migration. 
  2. Efter migration började vi jobba med Sveriges befolkning. Det hänger ju ihop med migration genom att…  

1. Jag tycker att migration är ett intressant ämne så jag är nöjd med att vi arbetade med det. Texten vi fick läsa var ganska bra, det var en del i den som var nytt för mig. Jag tyckte inte att det var så kul att jobba med begreppen som var kopplade till migration. Dels gillar jag inte att skriva korta förklaringar och dels kunde jag redan många av begreppen så det kändes nästan lite som att vi kom bort från ämnet som jag ju egentligen gillar. Jag tyckte också att det blev lite för rörigt i genomgången från början och jag fattade inte riktigt vad läraren Hanna frågade om ibland. Jag var jättenervös inför det sista vi gjorde, samtalet, för jag gillar inte att prata i sådana sammanhang men det blev rätt kul och avslappnat vilket jag tyckte var bra.  

2. Till nästa gång tycker jag att ni lärare borde ta samma text men kanske inte ha med hela - det som kom på slutet var lite för svårt och ingen tog ju heller upp de grejerna i samtalet. Eller så kan ni kanske gå igenom lite kring det innan vi börjar läsa. Jag tar med mig en del nytt om migration, jag visste t.ex. inte det här om vilka som är den största gruppen som utvandrar från Sverige och inte allt om dem som emigrerade till Amerika. Jag fick även en del feedback i mina texter som jag kommer ha nytta av, jag ska inte sätta ut utropstecken för ofta t.ex. Jag tar också med mig att det gick bra i det där samtalet och kommer nog inte vara lika orolig inför nästa gång vi gör något sådant.   

3. Det här med Sveriges befolkning tyckte jag inte var lika intressant eftersom…  

Svenska/samhällskunskap 

Referera (detta har vi gjort) 

Recensera (din åsikt om vad vi gjort) 

Försök att besvara frågorna: 

a) Vad var bra? 

b) Vad var mindre bra? 

c) Är det något vi lärare borde tänka på nästa gång? 

d) Vad tar du med dig (kan vara både innehållsmässigt och sådant du lärt dig om dig själv)? 

 

 

 

 

 

Matte 

Referera (detta har vi gjort) 

Recensera (din åsikt om vad vi gjort)’ 

Försök att besvara frågorna: 

a) Vad var bra? 

b) Vad var mindre bra? 

c) Är det något vi lärare borde tänka på nästa gång? 

d) Vad tar du med dig (kan vara både innehållsmässigt och sådant du lärt dig om dig själv)? 

 

 

 

 

 

Engelska 

Referera (detta har vi gjort) 

Recensera (din åsikt om vad vi gjort) 

Försök att besvara frågorna: 

a) Vad var bra? 

b) Vad var mindre bra? 

c) Är det något vi lärare borde tänka på nästa gång? 

d) Vad tar du med dig (kan vara både innehållsmässigt och sådant du lärt dig om dig själv)? 

 

 

 

Naturkunskap 

Referera (detta har vi gjort) 

Recensera (din åsikt om vad vi gjort) 

Försök att besvara frågorna: 

a) Vad var bra? 

b) Vad var mindre bra? 

c) Är det något vi lärare borde tänka på nästa gång? 

d) Vad tar du med dig (kan vara både innehållsmässigt och sådant du lärt dig om dig själv)? 

 

 

Reflektera  

I det här steget ska du reflektera kring din egen utveckling. Du ska skriva en löpande text med hela meningar och som utgår från tre rubriker som är relaterade till din studieförmåga.  

Innan du börjar skriva vill vi att du ska kolla igenom den självskattning som du gjorde i början av terminen. Anledningen till att vi vill att du ska kolla på den är att du ska påminna dig om vad du såg som utmaningar, styrkor och mål när du började här och fundera på om något av detta förändrats när du beskriver hur du har utvecklats. Din självskattning hittar du genom att: 

  1. Logga in på Schoolsoft 
  2. Klicka på "Deltagardokument" i menyn till vänster  
  3. Välja “Deltagardokument” igen (under den förra rubriken) 
  4. Klicka på ikonen som finns under allmänt omdöme i tabellen  

I din text vill vi att du reflekterar kring följande: 

Aktiv närvaro och ansvar för studierna:  

  • Beskriv vilka dina styrkor är i relation till aktiv närvaro och ansvar för studierna  
  • Beskriv vilka utmaningar du har (om du har några) kring aktiv närvaro och ansvar för studierna  
  • Beskriv vilken utveckling som skett hos dig gällande aktiv närvaro och ansvar för studierna sedan du började här 
  • Beskriv vad du behöver för att fortsätta att utvecklas gällande aktiv närvaro och ansvar för studierna - tänk på att det kanske inte finns ett svar utan flera   

Social förmåga:   

  • Beskriv vilka dina styrkor är i kring de sociala sammanhangen i skolan  
  • Beskriv vilka utmaningar du har (om du har några) kring de sociala sammanhangen i skolan   
  • Beskriv vilken utveckling som skett hos dig gällande de sociala sammanhangen i skolan 
  • Beskriv vad du behöver för att fortsätta att utveckla din sociala förmåga - tänk på att det kanske inte finns ett svar utan flera  

Kunskap och färdigheter: här kanske du behöver dela upp texten utifrån olika ämnen  

  • Beskriv vilka styrkor du har i de olika ämnena   
  • Beskriv vilka utmaningar du har (om du har några) i de olika ämnena    
  • Beskriv vilken utveckling som skett hos dig i de olika ämnena 
  • Beskriv vad du behöver för att fortsätta att utvecklas i de olika ämnena du läser - tänk på att det kanske inte finns ett svar utan flera 

 

Reflektion kring din utveckling 

Aktiv närvaro och ansvar för studierna 

Social förmåga

Kunskaper och färdigheter 

Utvärdering av reflektionsvecka 1 

Vi ber dig utvärdera reflektionsveckan för att vi vill undersöka om upplägget uppfattats som vi hoppas. Om vi behöver ändra i upplägget nästa gång har vi en chans att göra det utifrån era svar.  

Enkäten är anonym och görs med samtliga klasser i arbetslaget.  

* Anger obligatorisk fråga 

Vilken klass går du i?* 

Grundkursen 

Spår 1 Extra stöd 

Spår 1 

Kryssa i de steg du hunnit arbeta med under veckan. Du behöver inte ha hunnit bli klar med steget för att kyssa i rutan. Sätt kryss i alla rutor du har påbörjat arbetet med. * 

Steg 1 - Repetera 

Steg 2 - Referera & recensera 

Steg 3 - Reflektera 

Hur har du upplevt reflektionsveckan som helhet? Vad har varit bra och vad har varit mindre bra? 

Målet var att vi skulle få en chans att stanna upp och tänka efter innan vi går vidare till nästa tema samt att få en chans att fundera på vad vi gjort och vad vi tar med oss.  

Ditt svar  

Hur har du upplevt att det har varit att arbeta med stegen? Vad har varit bra och vad har varit mindre bra? 

Om svaret på denna fråga finns tydligt beskrivet i frågan innan behöver du inte besvara den.  

Ditt svar 

Hur upplevde du samtalet med din mentor/dina mentorer? * 

Ditt svar  

Är du klar med alla obligatoriska moment i tema Normalt & onormalt nu?* 

Ja 

Nej 

Vet inte 

Tycker du att reflektionsveckan har gjort det tydligare hur det går för dig med dina studier? * 

Ja 

Nej 

Vet inte 

Har du gjort ditt bästa under reflektionsveckan? * 

Ja 

Nej 

Om du svarade nej på frågan ovan - försök att beskriva varför du inte gjort ditt bästa.  

Ditt svar 

Har du något att tillägga?